Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
58 proc. Polaków nie rozwija swoich kompetencji

58 proc. Polaków twierdzi, że w ostatnim roku nie podejmowało żadnych działań mających na celu rozwój zawodowy bądź osobisty (np. kursy językowe, zawodowe, studia podyplomowe, pracę z trenerem lub samokształcenie, udzieliło odpowiedzi negatywnej). Tylko 42 proc. polskich pracowników podejmuje wysiłek dokształcania się po pracy, a zaledwie 21 proc. jest w stanie wyłożyć na to własne pieniądze. Większość nie widzi potrzeby rozwoju – wynika z badania Grant Thornton.

Polscy pracownicy stosunkowo rzadko podejmują na własną rękę wysiłek podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych – wynika z raportu „Czy polscy pracownicy myślą o rozwoju”. Co więcej, wśród osób, które zadeklarowały, że kształcą się na własną rękę, nieco ponad połowa (51 proc.) odpowiedziała, że płaci za to we własnym zakresie. Oznacza to, że tylko 21 proc. pracowników w Polsce inwestuje we własny rozwój swoje prywatne pieniądze.

Najwięcej osób – bo 46 proc. respondentów, którzy podjęli się kształcenia w ciągu ostatniego roku – zdecydowała się na kursy bądź certyfikaty zawodowe. Mniejszą popularnością cieszyły się zajęcia z rozwoju osobistego, studia wyższe (podyplomowe, doktoranckie) czy nauka języków obcych.

Jaką formę kształcenia preferują polscy pracownicy? Są w tej kwestii raczej tradycjonalistami. Ponad 73 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, że dokształcają się, wskazało na tradycyjne spotkania z nauczycielami, indywidualne lekcje lub zajęcia w grupach. Nowinki technologiczne (wykorzystywanie aplikacji na smartfony, kursy internetowe) są nadal mało popularnym wyborem.

– Rozwój technologiczny oraz zachodzące na rynku zmiany w coraz większym stopniu wymagają od pracowników stałego i systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wręcz zmuszają ich do elastyczności, gotowości do rozwoju oraz pozytywnego nastawienia na zmianę, ze zmianą zawodu włącznie – mówi Monika Smulewicz, Partner w Departamencie Outsourcingu Grant Thornton.

Tymczasem pracownicy wyraźnie mają inne motywacje. 38 proc.tych, którzy postanowili się dokształcać deklaruje, że chcieli rozwijać pasje i zaspokoić ciekawość. Natomiast rozwój kariery zawodowej motywuje Polaków do nauki znacznie słabiej. Zaledwie 28 proc. badanych korzystających ze szkoleń deklarowało, że chce podnieść swoje kwalifikacje, a 7 proc. - że chce się przekwalifikować.


Źródło: Grant Thornton. Więcej w raporcie „Czy polscy pracownicy myślą o rozwoju”.


dodano: 2018-02-22 05:50:18