Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
7 korzyści z influence marketingu

Influencer marketing cieszy się coraz szerszym zainteresowaniem. Widać to po dynamice wzrostu zakupu publikacji przez platformę ReachaBlogger, która rośnie w tempie 23 krotnym w stosunku do tych samych okresów w zeszłym roku. Nic więc dziwnego, że większość specjalistów od marketingu planuje zwiększyć budżety na influencer marketing w 2019 roku. Stąd próba podsumowania i uporządkowania korzyści płynących ze współpracy z twórcami internetowymi.

Prawie wszystkie grupy wiekowe są obecne w social mediach, a czas spędzany przez nich w sieci, jak sama ich liczba, stale rośnie. Każda z tych osób jest częścią społeczności wielu influencerów.

Szansa w świecie Adblocków

Badanie opublikowane przez interaktywnie.com ujawniło, że prawie połowa reklam w Polsce jest blokowanych przez użytkowników (46% reklam, Raport „Reklama w internecie”). Użytkownicy komputerów twierdzą, że reklamy utrudniają im poruszanie się po stronach, a w przypadku korzystania ze smartfonów, spowalniają przeglądanie stron internetowych. Dzięki blokerom użytkownicy odgrodzili się od niechcianych treści i mają styczność z tymi, które ich interesują. W zaistniałej sytuacji sposobem na dotarcie do internautów stał się influencer marketing. Dzięki niemu reklamodawcy wraz z influencerami umieszczają przekazy reklamowe w ramach contentu. Tego adblocki nie są w stanie wychwycić. Dzięki temu influence marketingowi reklamodawcy zyskują szansę na dotarcie do tych użytkowników, którzy blokują reklamy. Oczywiście należy pamiętać, że wszelkie publikacje reklamowe twórców internetowych powinny zostać oznaczone jako sponsorowane czy też jako efekt współpracy z markami. Nie zmienia to faktu, że takie treści technicznie docierają do grupy, która pozostaje poza zasięgiem reklam. Jeśli przekazy reklamowe są powiązane z zainteresowaniami grupy docelowej, podane w fajny sposób, to efektywność takich działań, zwłaszcza wobec grupy omijającej na co dzień reklamy, jest bardzo wysoka.
 
Planując kampanię z influencerami można spróbować zatroszczyć się o wiele celów jednocześnie. Oczywiście o ile pozwalają na to założenia kampanii. Przyjrzyjmy się jednak szerokiej palecie możliwości. To jakie cele uda się zaadresować w Waszej akcji zależy już od Was. Potraktujcie tę listę jako inspirację.

1. Brand i product marketing

To trochę truizm. Jedna z podstawowych korzyści, którą wszyscy znają i dla której najczęściej sięgają po współpracę z twórcami internetowymi. Dlatego nie chcemy tu opisywać szerzej czegoś co zostało powiedziane i opisane w wielu innych miejscach. Słowa klucze w tym obszarze to: autorytet twórcy, autorskie i kreatywne podejście, kontekstowe lokowanie. Rekomendacja influencera dla wielu jego sympatyków ma bardzo duże znaczenie. To element, który jest osiągalny w kampaniach z celebrytami, zwykle w znacznie większych budżetach. Różnica polega na tym, że celebryta jest uniwersalny i przez to ma zwykle mniejsze przełożenie na różnego rodzaju grupy docelowe. W przypadku influence marketingu móżcie dotrzeć do fanów różnych grup, dla których dany influencer może być prawdziwym autorytetem w danej dziedzinie. Przejdźmy do kolejnych zalet.

2. Marketing rekomendacji z opóźnionym zapłonem (brand i product marketing)

Kiedy podsumowujecie współpracę z influencerem najczęściej nie wliczacie do tego badania KPI korzyści wynikających z tego, że osoby, które szukają opinii o Waszym produkcie znajdują je u influencera we wpisie inspirowanym, który razem wypracowaliście. Zwłaszcza tych przyszłych korzyści (bo jak?). Często jest to w ogóle niemożliwe do zmierzenia, ponieważ użytkownik nie musi wykonać interakcji z medium influencera. Z resztą zwykle nie macie już z twórcą kontaktu, każde z Was zapomniało o realizowanym projekcie. Tymczasem bywa, i to nierzadko (dotyczy to głównie www, w drugiej kolejności youtube), że takie współprace „pracują” na sprzedaż 1
2 lata lub nawet dłużej. W takim wypadku niekoniecznie trafiacie do publiczności influencera, a jego funkcja polega na zarekomendowaniu produktu osobie, która szuka go za pomocą wyszukiwarki lub youtuba. O potencjale takich działań możecie się przekonać śledząc pozycję wpisów influencera w Google.pl na wybrane przez Was frazy powiązane ściśle z Waszym produktem.

3. Stymulacja sprzedaży

To kolejny truizm. Celem praktycznie każdej reklamy jest stymulacja sprzedaży produktów lub usług. Natomiast w przypadku influence marketingu da się to mierzyć (tak jak w przypadku innych reklam performance). Jest to szczególnie ważny element dla sklepów internetowych czy firm działających w oparciu o leady, zamówienia. Posługując się dedykowanymi linkami UTM możemy śledzić sprzedaż realizowaną z ruchu prowadzonego przez ten link. Dzięki temu możemy mierzyć jak efektywna kosztowo jest współpraca z influencerem w zakresie sprzedaży. Aby to dobrze oszacować najlepiej dokonywać takiej oceny w perspektywie tygodni lub nawet miesięcy o ile wpis ma szanse na dłuższe życie dzięki wyszukaniom. Pamiętajmy jednak, że sprzedaż to nie jedyna rzecz, którą w takiej współpracy otrzymujemy od twórcy. Dostajemy też ruch, reklamę produktu i marki.

4. Traffic

Influencer marketing nie jest kanałem marketingowym, który uzyskuje wysoką efektywność kosztową w zakresie ruchu. Ale nie zmienia to faktu, że prawie każda współpraca wiąże się z przekierowaniem do obiektu webowego lub socialowego reklamodawcy. Normalnie za kliki płacimy. Potrafią one kosztować na rynku od 0,5 zł nawet do 15 zl w przypadku bardzo konkurencyjnych produktów. Średnia cena klika to 1
2 zł. Oceniając współpracę z influencerem wliczajmy te kliki do sumy korzyści otrzymanych w kampanii.

5. SEO

Gdy mówimy o linkach, nie sposób nie wspomnieć o korzyściach płynących z SEO. Dotyczy to głównie blogów www. Linki przychodzące z wartościowych stron, odpowiednio skonstruowane i linkujące do odpowiednich sekcji na Twojej stronie, przychodzące z dedykowanych, autorskich tekstów, najlepiej zaopatrzonych w autorskie zdjęcia, to jedna z najlepszych metod pozycjonowania obiektu webowego w organicznych wynikach wyszukiwania. Realizując współpracę z influencerem warto zatroszczyć się o to, żeby linkowanie było przemyślane pod kątem SEO. Warto w takim przypadku skorzystać z fachowych publikacji w sieci lub konsultanta SEO. Jeśli SEO jest jednym z głównych celów działań należy mierzyć potencjał SEO blogów specjalnymi narzędziami i zapraszać do współpracy tych twórców, których serwisy mają najlepszą relację tego potencjału vs. cena za publikację.

6. Reakcje

Prowadząc kampanie w social media na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedIn często płacimy za reakcje lub przynajmniej obserwujemy ich koszty. Kiedy w kampanii wykorzystujemy social media influencerów powinniśmy starannie zliczać ilość i jakość reakcji i komentarzy i brać je pod uwagę przy ocenie efektywności działań. Wiemy ile potrafi nas kosztować lajk, udostępnienie lub komentarz pod postem dzięki reklamom. Warto te ceny uwzględnić oceniając koszty kampanii inluencer marketingowej.

7. Mierzenie efektywności kampanii

Bez analizy wyników kampanii marketingowych nie jesteś w stanie ocenić działań i ewentualnie skorygować strategii. Dlatego przy realizowaniu współpracy z influencerami bardzo ważnym elementem jest pogłębiona analiza skuteczności działań.

Pamiętaj, że każda akcja powinna zaczynać się od jasno wyznaczonych celów. Koncentruj się na tych, które można zmierzyć i które są istotne dla Twojej marki (hierarchizuj je). Przy prawidłowym zaplanowaniu i rzetelnym obliczeniu wszystkich korzyści influencer marketing oferuje bardzo dobry zwrot z inwestycji (ROI). Zwłaszcza jeśli korzystamy z szerokich zasobów Reach a Blogger. Na naszej platformie mamy ponad 5000 ofert współprac reklamowych z różnymi influencerami (poczynając od Gwiazd przez twórców ze średnią publicznością do Mikroinfluencerów). Tak duży rynek to kopalnia możliwości. Duża podaż ma bardzo pozytywny (dla reklamodawców) wpływ na ceny publikacji – jest to efekt konkurencji między twórcami. Dla klientów to duża szansa na efektywne działania i zyski.


Źródło: Kamil Jobda / ReachaBlogger



dodano: 2018-12-05 07:06:54