Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Branża spożywcza atakuje rynki zagraniczne

Według szacunków resortu rolnictwa w I połowie tego roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 7,85 mld euro, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku. 75 proc. eksportu polskiego sektora spożywczego trafia do Unii Europejskiej. Choć coraz bardziej perspektywicznymi rynkami stają się kraje Dalekiego Wschodu.

Rentowność firm spożywczych w I połowie roku wyniosła 4,7 proc., to trochę mniej niż rok wcześniej, gdy było to 4,8 proc.

Nie zmienia to faktu, że najlepsza koniunktura dla sektora spożywczego jest na rynku wewnętrznym. Jak wynika z analiz firmy badawczej PMR w zeszłym roku na produkty żywnościowe wydaliśmy 226 mld zł. Według badań Eurostatu 20 proc. wydatków polskich gospodarstw domowych w zeszłym roku przypadło na żywność i napoje alkoholowe. W całej Unii Europejskiej więcej wydają na ten cel tylko Bułgarzy, Litwini, Łotysze i Rumunii. Średnia dla Unii Europejskiej to 15,3 proc. domowego budżetu.

Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zwraca przy tym uwagę, byśmy pamiętali, że:
W handlu ponad 80 proc. żywności, to jest żywność wyprodukowana w Polsce, a w sieciach handlowych to jest nawet ponad 90 proc. I dodaje: Handlujemy własną żywnością – to jest 34 proc. całego rynku detalicznego.  Tak samo, jeśli chodzi o sprzedaż produktów przemysłowych. Mamy mniej więcej 60 proc. produktów importowanych, ale reszta to są produkty krajowe, i to wysoko przetworzone – podkreśla Andrzej Faliński.


dodano: 2012-11-20 11:45:18