Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Design a jakość pracy

Design najczęściej postrzegany jest powierzchownie, a jest przecież czymś więcej niż "stylizacją". Zagadnienie obejmuje szersze podejście do znalezienia rozwiązań opartych na potrzebach konsumentów oraz wykorzystaniu doświadczenia klienta. Publikacja White Paper “Desing a jakość pracy” opublikowany w tym roku przez markę Leitz analizuje w jaki sposób design wpływa na świat pracy, miejsca pracy i przemysłu produktów biurowych.

Design to złożona dyscyplina projektowania produktów. Co ciekawe, ma on również wpływ na sprzedaż detaliczną, na samo miejsce pracy oraz na wydajność, kreatywność czy koszt produktów.   

Czym jest dobry design?

„Design to zabawne słowo. Niektórzy uważają, że oznacza ono to, jak coś wygląda. Ale oczywiście, jeśli zastanowić się głębiej, chodzi o to, jak coś w rzeczywistości działa”. Powyższe stwierdzenie Steve Jobs’a wskazuje, że design jest bardzo złożoną dyscypliną. W poszukiwaniu dobrze zaprojektowanych produktów – Jobs i Apple czerpali inspirację z 10 zasad, które przytacza również raport Leitz, sformułowanych przez projektanta Dietera Rams’a w latach siedemdziesiątych, kiedy kierował rozwojem produktów Braun. Chociaż „10 zasad” zostało sformułowanych ponad 40 lat temu, czyli praktycznie rzecz biorąc w okresie prehistorycznym dla komercyjnego świata, nadal mą szeroko stosowane w świecie designu.

Według zasad Ramsa dobry desing…
    •    jest innowacyjny,
    •    czyni produkt użytecznym,
    •    jest estetyczny,
    •    czyni produkt zrozumiałym,
    •    jest dyskretny,
    •    jest szczery,
    •    jest ponadczasowy,
    •    jest kompletny,
    •    jest przemyślany w najmniejszym detalu,
    •    jest przyjazny środowisku,
    •    jest tak minimalistyczny jak tylko to możliwe.

Nina Saller designer firmy xbeyonds wyjaśnia: „To, że logo lub produkt są bardziej dyskretne lub „zredukowane”, nie oznacza, że ich zaprojektowanie wymagało mniej pracy. Trend „mniej znaczy więcej” bierze się z potrzeby ograniczenia wizualnego „hałasu” w bardzo złożonych środowiskach. Użytkownik nie musi widzieć złożoności która kryje się pod powierzchnią”.



Dobrym przykładem kompletnego procesu projektowania są zszywacze serii NeXXt Leitz’a. Wzornictwo NeXXt’a zachwyca, a paleta dostępnych kolorów jest wspaniała. Jednak prawdziwa cecha, która go wyróżnia jest ukryta. Zastosowano w nim technologię Direct Impact, która rozwiązuje główny problem, jaki dostrzegają ludzie w korzystaniu ze zszywaczy – słabe, nierówne zszywanie. Po intensywnej obserwacji w jaki sposób najczęściej używa się zszywacza, przyczyna  problemów ich posiadaczy, stała się jasna dla projektantów. Okazało się, iż ponad 60% badanych podnosi zszywacz i używa go w ręce, a nie na biurku, do czego została przystosowana większość tego typu urządzeń. Leitz udoskonalił zatem biurkowy zszywacz i zaprojektował taki, którego prosta konstrukcja pozwala na używanie go zarówno na biurku, jak i w dłoni zapewniając perfekcyjny efekt za każdym razem. Na tym przykładzie widzimy przemyślane wzornictwo oparte na dogłębnym zrozumieniu, w jaki sposób używa się danego produktu w rzeczywistych warunkach.

Design w przestrzeni biurowej

Design odgrywa coraz większą rolę we wszystkich aspektach naszego życia – narzędzia i akcesoria używane w pracy nie są wyjątkiem. Nie bez powodu nowoczesne firmy zmieniają swoje biura, tak aby stały się kolorowe i inspirujące. Dobry design sprawia, że produkty zwiększają kreatywność i wydajność, a zarazem zwiększają swoją niezawodność przez co zapewniają użytkownikom wysoką jakość i satysfakcję. Wyniki te potwierdzają badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Exeter: osoby z "wzbogaconych przestrzeni" (rośliny, zdjęcia etc) były o 17% wydajniejsze niż te w "przestrzeniach minimalistycznych" (nagie i funkcjonalne). Pracownicy z „przestrzeni autonomicznych”, gdzie sami mogli zaprojektować swoje miejsce pracy, byli aż o 32% bardziej wydajni.



To jeden z powodów, dla których seria Leitz WOW kontynuuje historię sukcesu i dowodzi, że emocje i ekspresja należą również do świata artykułów piśmiennych. Produkty z tej serii charakteryzuje wysoka estetyka, która odzwierciedla osobowość użytkownika i zapewniają bezkompromisową jakość. WOW łączy tradycyjne produkty z nowoczesnymi narzędziami, takimi jak ładowarki i głośniki Bluetooth, które w międzyczasie stały się częścią tego samego środowiska pracy.

Firmy odnoszące sukces, które dbają o design szeroko pojmowany, zdają sobie sprawę z tego, że posiadają ważnego wewnętrznego klienta - pracownika. W pracy nie chodzi już tylko o przychodzenie do budynku, w którym wykonuje się swoją pracę; chodzi o korzystanie i cieszenie się z przestrzeni biura, o to aby przebywać w przestrzeni, która pomaga osiągnąć więcej.

Design urządzeń biurowych – stylowy wygląd i wysoka jakość

Nowa technologia, nowe możliwości i nowe sposoby projektowania umożliwiły firmom wytwarzanie produktów lepszych niż kiedykolwiek wcześniej. Kupując nowy sprzęt biurowy takiej firmy jak Leitz, nie tylko inwestuje się w coś co wygląda stylowo, ale także w coś o wysokiej jakości i doskonałej wydajności, co pozwala oszczędzić pieniądze w perspektywie długoterminowej.

Koncepcja Total Cost of Ownership (TCO – Całkowity Koszt Posiadania) jest już znana wśród menedżerów ds. zamówień z wielu obszarów. Badania przeprowadzone przez Vocatus  na zlecenie Leitz wykazały znaczące różnice w działaniu markowych i tanich produktów, które w istotnym stopniu równoważą wyższy koszt zakupu. Na przykład w przypadku zszywacza Leitz oszczędność wyniosła 197 EUR w ciągu całego okresu użytkowania produktu.

Dlaczego design w pracy ma znaczenie

Raport „Design a wyższa jakoś pracy” pokazał jak design wpływa na każdy aspekt naszego życia zawodowego, a równocześnie, jak wiele daje możliwości producentom i sprzedawcom sprzętu biurowego.
Leitz stworzył sześć zasad podejścia opartego na designie dla rynku sprzętu biurowego:
  • Uświadomienie sobie, że kategoria ta nie będzie budzić zainteresowania tylko jeśli do tego dopuścimy.
  • Dostrzeżenie, że rynek ten aż tak bardzo nie różni się od innych, gdzie w cenie są jakość, funkcjonalność i personalizacja oraz marki, które coś sobą reprezentują.
  • Odrzucenie założenia, że ludzie dokonują zakupów, kierując się wyłącznie ceną, podczas gdy w rzeczywistości inne zalety są znacznie ważniejsze, a zakup może być motywowany bardziej chęcią niż potrzebą.
  • Mówienie i demonstrowanie pomysłów i elementów designu charakterystycznych dla marek, które stale unowocześniają i udoskonalają swoją ofertę.
  •  Kierowanie się zasadami, które są z powodzeniem stosowane przez sprzedawców w innych kategoriach, w sklepach stacjonarnych i internetowych, w celu stymulowania chęci zakupu oraz sprzedaży produktów pokrewnych i droższych.
  • Podniesienie atrakcyjności marek, które sprzedają i uznają za mające potencjał generowania większego zainteresowania, wyższej wartości i większego zysku.
Dzięki temu wszyscy odniosą korzyść – sprzedawca, producent i klient.

Źródło: Leitz Complete. „Design a jakość pracy” to najnowsze opracowanie firmy Leitz, które powstało na fali sukcesu publikacji Future of Work (Przyszłość pracy), opracowanej na zlecenie firmy Esselte w 2012 r. z okazji jej stulecia.


dodano: 2017-08-03 06:59:49