Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Dobra firma

Jeszcze niedawno zagadnienie społecznej roli biznesu było w głównej mierze tematem dysput części środowisk akademickich oraz entuzjastów idei CSR. Większość ekonomistów, finansistów i menedżerów była przekonana, że jedynym celem działalności gospodarczej jest zysk. Harvard Business Review Polska w najnowszym numerze uaktualnia te przekonania i teorie biznesowe. W zamieszczonym zbiorze artykułów "Dobra firma". przedstawia w nich zasady stosowane dziś przez powszechnie podziwiane firmy. Według nich, biznes stanowi nieodłączną część społeczeństwa i - tak jak rodzina, instytucje rządowe i religia - jest od wieków jednym z jego filarów. Prestiż z tego niezwykle interesującego zbioru poleca cztery artykuły:

1. Jak duży poziom nierówności jest niezbędny dla wzrostu?
Fuad Hasanov, Oded Izraeli

Rozwiązania, które mają służyć wzrostowi, ale ignorują kwestię nierówności, mogą okazać się bezskuteczne, podczas gdy rozwiązania zmniejszające nierówność przez, powiedzmy, poprawę poziomu zatrudnienia i edukacji oddziałują korzystnie na kapitał ludzki.

2. Myślenie, które wyróżnia dobre firmy
Rosabeth Moss Kanter

Dobre firmy funkcjonują po to, by zarabiać pieniądze, ale zastanawiając się nad tym, jak to robić, kierują się ideą budowy trwałych instytucji. W efekcie inwestują w przyszłość, mając świadomość potrzeb ludzi i społeczeństw.

3. Trudno być firmą rzetelną, godną zaufania i etyczną
Alison Beard, Richard Hornik

Przedstawiamy pięć rzetelnych i godnych zaufania firm, dla których działalność społeczna, dobre relacje z pracownikami, ochrona środowiska, nadzór korporacyjny i odpowiedzialność za łańcuch dostaw to coś więcej niż puste hasła. Ich sukcesy dowodzą, że postawa moralna nie stoi w sprzeczności z dążeniem do zysków.

4. Przedsiębiorstwo nastawione na korzyści niematerialne
Heerad Sabeti

W wielu dojrzałych gospodarkach pojawia się nowy rodzaj organizacji: przedsiębiorstwo nastawione na korzyści niematerialne. Bierze ono swoją nazwę stąd, że pod wieloma względami funkcjonuje jak tradycyjna firma, ale jest zakładane po to, by powodować korzystne zmiany społeczne, a nie po to, by maksymalizować korzyści finansowe.


Czytaj całość: HBRP nr 111, maj 2012 r.

dodano: 2012-05-10 14:40:59