Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Ekspansja na rynki zagraniczne będzie łatwiejsza

Podczas piątkowego posiedzenia (7 lipca br.), Sejm RP przyjął projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu SA. To usankcjonowanie dotychczasowych prac Agencji i Polskiego Funduszu Rozwoju nad zmianą systemu wspierania ekspansji polskiego biznesu. Celem ustawy jest skupienie działań promocji polskiej gospodarki, w tym działań proeksportowych i proinwestycyjnych, w jednej instytucji.

Agencja wspierać będzie: promocję polskiego eksportu oraz branż, napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz polskie inwestycji za granicą. PAIH zgodnie z założeniami ustawy stanie się punktem pierwszego kontaktu oraz kompleksowym źródłem wiedzy zarówno dla inwestora, jak i dla eksportera . Uporządkowanie całego systemu promocji polskiej gospodarki zapewni efektywniejsze niż do tej pory działania na rynkach zagranicznych oraz racjonalniejsze wykorzystanie środków finansowych.

– System promocji gospodarki kosztował podatnika 110 mln zł. Środki te bardzo często wydawane były na nieskoordynowane działania, które nie przynosiły większych efektów – mówi Tomasz Pisula, Prezes Zarządu PAIH. – Aktualny system będzie skupiał wszystkie działania z zakresu promocji polskiej gospodarki w jednym miejscu, a funkcjonowanie Agencji w ramach grupy PFR pozwoli również na koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi Ministrowi Rozwoju i Finansów – dodał.

Poprzez ustawę rząd zobowiązał się także do likwidacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP, które docelowo w ciągu trzech lat ma zastąpi sieć Zagranicznych Biur Handlowych. ZBH uruchamiane zostają w strategicznych punktach na mapie świata, tam gdzie polscy przedsiębiorcy tego najbardziej oczekują.

Nowo powstające placówki wspierają przedsiębiorców przede wszystkim na tzw. rynkach wschodzących, gdzie bariery rozpoczęcia działalności są najwyższe, zwłaszcza w Azji, Afryce, Ameryce Płd. Obecnie PAIH może już wspierać operacyjnie polskich przedsiębiorców na 12 rynkach na świecie. Do końca roku Agencja ma mieć 20 takich biur za granicą a w 2019 r. – 69.

– Główny cel, który postawiliśmy przed zagranicznymi biurami handlowymi to kompleksowość. Wspieramy przedsiębiorców poprzez udzielanie informacji o rynku, przekazujemy różnego rodzaju analizy, raporty i poradniki. Pomagamy też w stworzeniu sieci kontaktów z lokalnymi firmami i instytucjami. Organizujemy szkolenia dla polskich i zagranicznych firm, weryfikujemy partnerów biznesowych, organizujemy misje gospodarcze, spotkania B2B oraz udział w targach – komentuje Pisula.


Źródło: PAIH. Projekt ustawy został przekazany do Senatu.


dodano: 2017-07-10 06:56:43