Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Innowacyjność i kreatywność w gospodarce

26 marca br. w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie zakończyła się zorganizowana przez Urząd Patentowy RP XII edycja międzynarodowej konferencji z cyklu „Innowacyjność i kreatywność w gospodarce”. Tegorocznym tematem przewodnim było PROJEKTOWANIE IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA. Udział w konferencji wzięli przedsiębiorcy zainteresowani współpracą z projektantami oraz rozwojem działalności biznesowej w oparciu o zastosowanie narzędzi do projektowania identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa.



Głównymi zagadnieniami dwudniowej konferencji (25-26.03.2019 r.) były:
  • Komunikacja wizualna przedsiębiorstwa w sferze społecznej, ekonomicznej i kulturowej
  • Dostępne programy wsparcia współpracy przedsiębiorców z projektantami
  • Projektowanie wizualizacji danych w biznesie
  • Wartość formy graficznej znaku towarowego
  • Prawna ochrona wizerunku marki
  • Komunikacja tradycyjna w innowacyjnym biznesie
  • Jak tworzyć dobre projekty w zgodzie z prawem. Ochrona prawna krojów pisma, layoutów, winiet
  • Świat cyfrowy – wyzwania dla przedsiębiorców i projektantów graficznych


Drugi dzień konferencji rozpoczęła dr Alicja Adamczak, prezes Urzędu Patentowego RP. Po przedstawieniu agendy dwóch paneli tematycznych zapowiedziała pierwszego gościa i wystąpienie prof. Rafała Wiśniewskiego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury.



Tematem prezentacji był Potencjał komunikacji wizualnej programu „Niepodległa”. W omówieniu profesor
między innymi przypomniał, że w logotypie wyraz "niepodległa", to zdigitalizowany odręczny krój pisma marszałka Piłsudskiego.


Od lewej:
Rafał Wiśniewski, Mateusz Machalski, Marek Knap, Jan Bajtlik, Małgorzata Pawlik-Leniarska, Anna Światłowska, Aleksandra Heromińska, Dorota Bojanowska, Małgorzata Boguszewska i Alain Kaj.
 

Tematem głównym pierwszego z paneli (4. na konferencji) była KOMUNIKACJA TRADYCYJNA W INNOWACYJNYM BIZNESIE. Kolejno głos zabierali:

  • Mateusz Machalski, członek zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, projektant identyfikacji wizualnych i krojów pisma skupił uwagę uczestników na zagadnieniu: Czy krój pisma może identyfikować markę?
  • Unikalność projektu edytorskiego w warunkach fragmentacji w środkach masowego przekazu przedstawił Marek Knap, dyrektor artystyczny Edipresse Polska, wykładowca w Pracownii Grafiki Edytorskiej na Wydziale Grafiki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
  • Jan Bajtlik, grafik, wykładowca na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych zaprezentował swoje międzynarodowe dokonania w wystapieniu: Rola pracy analogowej w projektowaniu cyfrowym.
  • Szata graficzna opakowania, jako element decydujący o sprzedaży produktu, to temat, który zaprezentowała Małgorzata Pawlik-Leniarska, partner zarządzający w Dragon Rouge i wiceprezes zarządu European Packaging Design Association (EPDA).
  • Tematem wystąpienia Anny Światłowskiej, projektantki graficznej, wykładowczyni Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych było: Miasto, syrena i litery. Historia przemiany wizerunkowej Muzeum Warszawy.
  • Jak tworzyć dobre projekty w zgodzie z prawem. Ochrona prawna krojów pisma, layoutów, winiet przedstawiła Aleksandra Heromińska, ekspert orzecznik w Departamencie Orzecznictwa Urzędu Patentowego RP.
  • Z kolei tematem Doroty Bojanowskiej, absolwentki Wydziału Design na Goldsmiths University w Londynie było: Przetwarzanie indywidualnych przeżyć w unikalny i symboliczny print. Wykorzystanie tradycyjnych metod druku w innowacyjnym biznesie modowym.
  • Ulga badawczo-rozwojowa dla przedsiębiorców, to temat który przedstawili: Alain Kaj, prezes zarządu Inventage Sp. z o.o. i Małgorzata Boguszewska, adwokat w tej firmie.
Tematem głównym Panelu 5. był ŚWIAT CYFROWY – WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW I PROJEKTANTÓW GRAFICZNYCH. Jego prelegentami byli:


Od lewej: Dominik Rozkrut, Marcus Hopperger, Tomasz Biskup, Damian Podwiązka i Michał Piątek,
Irmak Yalçiner, Wang Meifang
  • Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego, który w swoim wystąpieniu zaprezentował: Rebranding statystyki publicznej – wyzwania świata cyfrowego.
  • Wzory w nowych technologiach zaprezentował Marcus Hopperger, dyrektor Departamentu Znaków Towarowych, Wzorów Przemysłowych i Oznaczeń Geograficznych w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, Szwajcaria.
  • Tomasz Biskup, Art Director, Senior Graphic Designer, studio Super Super przedstawili Tworzenie narzędzi cyfrowej komunikacji biznesowej.
  • Różowe okulary biznesu – jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w działaniach promocyjnych, to z kolei temat, który zaprezentowali: Damian Podwiązka i Michał Piątek, współzałożyciele Digital Wanderer Sp. z o.o.
  • Praktyczne aspekty ochrony wzorów graficznych interfejsów użytkownika (GUI) przedstawiła Irmak Yalçiner, rzecznik patentowy, Yalciner Patent and Consulting Ltd., Turcja
  • Wystąpienia oficjalne zakończyła Wang Meifang, dyrektor Wydziału III ds. Badań w Departamencie Badania Wzorów, Krajowej Administracji ds. Własności Intelektualnej Chińskiej Republiki Ludowej, która przedstawiła zagadnienia zwiazane z Ochroną graficznych interfejsów użytkownika w Chinach.
Wydarzeniu towarzyszyła:

Wystawa „Jak Śliwka w kompot. Polscy ilustratorzy Karolowi Śliwce". Głównym tematem wystawy jest twórczość projektanta, który stworzył niezliczoną liczbę znaków graficznych, w tym słynny znak banku PKO, oraz równie dużą ilość plakatów i opakowań. Inicjatorem wystawy jest Patryk Hardziej (prelegent konferencji). Do projektu zaprosił młodych, wybitnych ilustratorów, którzy podjęli się interpretacji twórczości graficznej Karola Śliwki.

Wystawa projektu: GIRL, GIRL, GIRL. Doroty Bojanowskiej, absolwentki Wydziału Design na Goldsmiths University w Londynie. Wystawa jest efektem pracy licencjackiej w ramach których historie kobiet z całego świata oraz ich odpowiedzi na pytanie o to, co je frustruje, zostały przedstawione w formie ręcznie nadrukowanego printu na kombinezonach robotniczych. W ten sposób autorka stworzyła platformę pozwalającą kobietom komunikować swoje doświadczenia, a także sprowokowała do publicznej dyskusji.


dodano: 2019-03-27 06:59:34