Wydarzenia
Inwestycje zagraniczne to bardzo ważny element rozwoju gospodarczego Tegoroczne PAIH Forum Biznesu zakończone. To jedyne w Polsce wydarzenie w formule bezpłatnych, indywidualnych konsultacji z ekspertami odbyło się 9 października br. w Warszawie na PGE Narodowym. Blisko 100 ekspertów i partnerów Agencji przybliżyło polskiemu sektorowi MŚP możliwości ekspansji zagranicznej. Warsztaty sektorowe, panele o odległych rynkach oraz debaty na temat eksportuj i inwestycji przyciągnęły uwagę ponad blisko 5 tys. przedsiębiorców. Natomiast na wieczorną sesję networkingową przybyło około tysiąc osób. Firmy chcące postawić pierwszy krok za granicą lub planują ekspansję na kolejne rynki świata, PAIH zaprosiła 9 października do Warszawy na PAIH Forum Biznesu. Wydarzenie skierowane było do polskiego biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP, aktywnych eksporterów i przedsiębiorców zainteresowanych eksportem swoich produktów i usług oraz planujących i realizujących inwestycje zagraniczne. Uczestnicy Forum wzięli udział w 30 panelach i warsztatach dotyczących potencjału eksportowego poszczególnych sektorów oraz rynków na świecie. Największym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty dla początkujących, czyli ABC Eksportu, pokazujące uczestnikom, jak skutecznie wejść w rolę eksportera. Firmy chętnie szukały także informacji na temat udziału w programie gospodarczym w ramach promocji Polski podczas zbliżającej się Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju Duże zainteresowanie wzbudził prowadzony przez PAIH projekt Polskich Mostów Technologicznych, ułatwiający przedsiębiorcom stworzenie strategii ekspansji na konkretne rynki pozaunijne. Wielu uczestników przyciągnęły też warsztaty sektora kosmetycznego w Azji, na Bliskim Wschodzie i Ameryce Łacińskiej, branży motoryzacyjnej oraz rozwoju nowych technologii w Europie, a także fintechu w Ameryce Północnej i Azji Południowo- Wschodniej. Liczną widownię przyciągnęły również panele regionalne: Europa Zachodnia i Skandynawia, Europa Środkowo-Wschodnia i Izrael oraz Ameryka Północna. Dodatkowo, podczas Forum każdy przedsiębiorca mógł skonsultować swój pomysł na międzynarodowy projekt z niemal setką ekspertów PAIH. Wśród nich byli szefowie Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH) z różnych regionów świata, a także eksperci branżowi Agencji. – Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest miejscem pierwszego kontaktu dla polskich przedsiębiorców. Pomagamy realizować zarówno projekty inwestycyjne, jak i dokonywać wyboru optymalnej ścieżki ekspansji. Chcemy pobudzić i zachęcić polskich przedsiębiorców, głównie małych i średnich, do tego aby wychodzili na rynki zagraniczne – zadeklarowała na otwarciu PAIH Forum Biznesu p.o. Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), Grażyna Ciurzyńska. Oferta wsparcia ekspansji i inwestycji przedstawiona została podczas warsztatów programowych oraz dwóch debat – eksportowej, moderowanej przez dziennikarza Rzeczpospolitej Artura Osieckiego oraz inwestycyjnej, którą poprowadziła Dyrektor Zarządzająca Poland Today Sylwia Ziemacka. Wejście na nowy rynek to duże wyzwanie, zwłaszcza dla mikro, małych i średnich firm, które często mają mniejsze możliwości od dużych graczy, szczególnie w aspekcie finansowym, zasobów ludzkich czy business intelligence. Oznacza to, że strategia ekspansji musi być bardzo precyzyjnie zaprojektowana, a ryzyko biznesowe zminimalizowane. Taką pomoc oferuje PAIH i cała grupa PFR. – Jeśli podsumujemy eksport usług i produktów, to w Polsce wynosi on już 55% PKB. PAIH będzie robić wszystko, aby zwiększać te wskaźniki – podkreślił w debacie eksportowej Grzegorz Słomkowski, Członek Zarządu. – MŚP potrzebują dostępu do wiedzy, usług analitycznych i ułatwienia relacji. I to jest rola PAIH. Z drugiej strony, potrzebują konsolidacji usług. PAIH jako punkt pierwszego kontaktu zapewnia firmom dostęp do całego wachlarza instrumentów finansowania czy ubezpieczeń, oferowanych przez instytucje zrzeszone w Grupie Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak zapewniał wiceszef PAIH: – Skupiamy się na podwyższeniu jakości naszej oferty, która jest komplementarna do oferty innych spółek Grupy PFR oraz na zwiększeniu efektywności działań Zagranicznych Biur Handlowych w kontekście regionalnym. Uczestnicy debaty podkreślili, że coraz częściej rodzime przedsiębiorstwa wchodzą na zagraniczne rynki nie tylko poprzez eksport, ale też akwizycje. – Do ekspansji zagranicznej potrzebny jest odwaga i przejmowanie inicjatywy czyli przejmowania – mówił Paweł Gruza, Wiceprezes Zarządu KGHM. Jednak jego zdaniem polscy eksporterzy powinni odczuwać wsparcie państwa, np. poprzez obecność strukturalną na zagranicznych rynkach. – Firmy trzeba wspomagać nie tylko w relatywnie prostym eksporcie, ale także w przejęciach aktywów zagranicznych. Jako gospodarka dopiero wypracowujemy mechanizmu efektywnego ukierunkowani, które w krajach przykładowo postkolonialnych są rozwijane już od dekad. Tutaj widzę rolę takich instytucji jak PAIH – wskazał wiceszef KGHM. Robert Kasprzak, Dyrektor Zarządzający Pionem Zarządzania Produktami w Banku Gospodarstwa Krajowego zaznaczył, że BGK, jako partner finansowy wspiera przedsiębiorczość i efektywne wykorzystywanie programów rozwojowych. – Udzielamy finansowania na projekty eksportowe, ale przyznajemy kredyty na akwizycję. Jesteśmy z polskimi firmami w 69 krajach, a w każdym roku dochodzą kolejne. W tym roku BGK wsparł polskie firmy już na 9 nowych rynkach – zapewniał Robert Kasprzak. Ofertę partnerską dotyczącą finansowania ekspansji zagranicznej zaprezentował również Robert Zmiejko, Dyrektor Pionu Rozwoju Zagranicznego w PKO Banku Polskim. – Jesteśmy niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, dlatego wspieramy rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych. Działamy za granicą poprzez oddziały korporacyjne – w Czechach, Niemczech, a wkrótce także na Słowacji. Nasi klienci mogą liczyć zarówno na profesjonalną i specjalistyczną pomoc doradców, kompleksową ofertę finansową, jak i wiedzę analityczną. Specjalnym narzędziem pomagającym w ekspansji polskich firm za granicą jest Platforma Wsparcia Eksportu. To rozwiązanie dostarczające m.in. szczegółowych informacji gospodarczych o potencjalnych rynkach zbytu, wskazówek jak zbudować strategię firmy czy dobrać odpowiednie produkty finansowe. Pozwala też zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta – tłumaczył Zmiejko. Jak ocenili uczestnicy debaty mniejsi przedsiębiorcy powinni zacieśnić współpracę, aby zwiększyć skalę działalności i optymalizować koszty. – Duży sam sobie poradzi. Małej firmie znacznie trudniej jest wejść na zagraniczne rynki. Dlatego wspieramy tworzenie konsorcjów eksportowych – zaznaczył Grzegorz Słomkowski. Mając wspólną logistykę, strategię marketingu i sprzedaży oraz bogatą ofertę wysokojakościowych produktów uczestnicy konsorcjów wzajemnie ułatwiają sobie wchodzenie na perspektywiczne, ale często trudne do zdobycia w pojedynkę, rynki zagraniczne – uznali dyskutanci. Tadeusz Kościński Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Expo 2020, zwrócił uwagę na aspekt konkurencyjności w eksporcie. – Jesteśmy w Unii Europejskiej, która podpisuje kolejne umowy o wolnym handlu. To oznacza nowe możliwości, ale też wzmaga konkurencyjność. Na napływ konkurentów z nowych rynków najlepszą odpowiedzią jest nasza ekspansja zagraniczna – zauważył Kościński. Inwestycje zagraniczne to również bardzo ważny element rozwoju gospodarczego Polski. Przez lata międzynarodowe przedsiębiorstwa zatrudniły setki tysięcy Polaków. Zagraniczny kapitał dawał pracę, ale też przekazywał najlepsze praktyki i uczył najwyższych standardów biznesowych. Dzięki tzw. Polskiej Strefie Inwestycji (PSI), obejmującej swym zasięgiem praktycznie cały, kraj szansę na rozwój inwestycyjny otrzymały teraz nie tylko duże, ale też mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. W specjalnym programie PAIH Forum Biznesu skierowanym do potencjalnych inwestorów w Polsce można było zapoznać się z warunkami działania w ramach PSI, która od 2018 roku obejmuje swym obszarem praktycznie cały kraj. Zdaniem Wiceprezesa ARP Dariusza Śliwowskiego nowe prawo przynosi efekty i działa bardzo dobrze. – 25 mld zł inwestycji i 80 tys. miejsc pracy w strefach ARP to nasze dotychczasowe wyniki. Dzięki PSI możemy osiągnąć jeszcze więcej – dodał wiceszef ARP. Z kolei wiceprezes PAIH Krzysztof Senger zwracał uwagę na to, że Agencja wykorzystuje wieloletnią praktykę w obsłudze zagranicznych inwestorów, efektywnie wspierając polskie MŚP w realizacji planów inwestycyjnych w kraju i za granicą. – Dwudziestolecie doświadczenie pracy z globalnymi przedsiębiorstwami jest dla nas wyznacznikiem do wykonywania naszego obecnego mandatu – mówił podczas debaty inwestycyjnej Krzysztof Senger. Marcin Sobczyk, Dyrektor Biura Strategii w PFR zaznaczył, że, większość projektów PFR polega na szukaniu parterów i nawiązywaniu współpracy zbliżającej sektor MŚP do dużych przedsiębiorstw. – Dzięki temu, że pomagamy rozwijać się przede wszystkim dużym firmom, wzmacnia się cały ekosystem i korzystają też na tym małe i średnie przedsiębiorstwa – wskazał przedstawiciel PFR. Na zakończenie debaty inwestycyjnej wszyscy zgodnie stwierdzili, że o ile wejście na zagraniczny rynek nie musi być trudne, to zbudowanie przewagi konkurencyjnej już tak. Dlatego tak ważna jest współpraca, przecieranie szlaków dla mniejszych przedsiębiorstw, dzielenie się doświadczeniem i oferowanie wsparcia. – Żeby mieć duży polski eksport trzeba wesprzeć polskie firmy w inwestycjach, w zdolności produkcyjne tutaj, nad Wisłą. Ten dialog, który się rozpoczął to początek drogi. Wielopodmiotowe partnerstwo daje szansę na osiągnięcie skali za granicą – podkreślił wiceszef PAIH, Krzysztof Senger. Krajobraz polskiego biznesu tworzą przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Gros firm z tego segmentu rynku działa przede wszystkim lokalnie, w Polsce. Obawa przed zagraniczną konkurencją, ryzyko kursowe, problemy z zatrudnieniem zagranicznych pracowników, brak możliwości weryfikacji kontrahenta, wysokie koszty – to główne bariery działalności eksportowej wskazywane przez polskie firmy z sektora MŚP. W efekcie jedynie 13% mikro i małych oraz 27% średnich firm w Polsce deklaruje aktywność biznesową za granicą. Tymczasem przedsiębiorcy, którzy podjęli wyzwanie eksportowe odnotowują wymierne efekty, o czym świadczą bardzo dobre wyniki polskiego handlu zagranicznego. Jego wartość, mimo ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego, wzrosła o 7,7% do poziomu 951 mld zł w 2018 r. względem 882 mld w 2017 r. Wedle prognoz MPiT, do końca bieżącego roku handel zagraniczny wzrośnie o 6 proc. W przyszłym roku również będzie na ścieżce wzrostu. Źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu. PAIH działa jako punkt pierwszego kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Dwa lata temu Agencji powierzono misję budowy międzynarodowej sieci biur handlowych. PAIH obsłużyła ponad 22000 zapytań eksportowych polskich firm. W efekcie, za pośrednictwem Agencji polscy przedsiębiorcy znaleźli kontrahentów i podpisali już 400 kontraktów na takich rynkach, jak Chiny, Singapur, Korea Południowa, Australia, Kenia, Senegal, Argentyna, Kanada, Rosja czy w krajach Unii Europejskiej. Agencja ma na swoim koncie również wsparcie polskich inwestorów zagranicznych, m.in. w Wietnamie, Tajlandii, Meksyku, Gruzji, Hiszpanii czy USA. PAIH pracuje nad kolejnymi 22 projektami polskich inwestorów za granicą. Co więcej, wspiera rozwój inwestycji na terenie Polski, realizowanych zarówno przez międzynarodowe firmy, jak i te rodzime. W zeszłym roku PAIH obsłużyła aż 71 projektów inwestycyjnych w kraju na kwotę 2,13 mld euro i osiągnęła tym samym najlepszy wynik w jej historii. dodano: 2019-10-18 06:49:29 |