Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Liderzy mediów

Z najnowszego badania Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że na czele najczęściej cytowanych mediów w Polsce znajdują się dwie rozgłośnie radiowe: Radio Zet oraz RMF FM. Na trzecim miejscu uplasował się dziennik „Rzeczpospolita”. Kolejne miejsca zajęły „Gazeta Wyborcza” i dziennik „Fakt”. Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.



Dzienniki. Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Fakty”. Tak wysoką pozycję w zestawieniu zawdzięcza informacjom na temat nieprawidłowości przy wystawieniu faktur dla KOD-u.

Tygodniki. Najczęściej cytowanym tygodnikiem był „Do Rzeczy” za sprawą wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego na temat Bartłomieja Misiewicza. Na drugim miejscu znalazł się „wSieci”, a trzecie miejsce przypadło tygodnikowi „Newsweek”.

Miesięczniki. Dzięki rankingowi 100 najbogatszych Polaków, najczęściej cytowanym miesięcznikiem był „Forbes”. Na drugim miejscu znalazł się miesięcznik „Zwierciadło”, dzięki wywiadowi z Danutą Szaflarską na temat jej prywatnego życia. Na trzecim miejscu uplasowały się „Perspektywy”.

Telewizja. Wśród stacji telewizyjnych dominowała TVN24, wyprzedzając TVPinfo oraz Polsat News. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję komentarzowi Lecha Wałęsy na temat jego współpracy z komunistyczną SB.

Radio. Liderem wśród stacji radiowych zostało Radio ZET. Za nim uplasowało się RMF FM. Trzecie miejsce przypadło PR1. Radio Zet swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat wypadku Beaty Szydło w Oświęcimiu oraz informacjom o stanie jej zdrowia.

Portale internetowe. Najczęściej cytowanym portalem został Onet.pl. Na pierwszym miejscu znalazł się dzięki ujawnieniu informacji na temat Piotra Chabiory, który był namawiany do fałszowania dokumentów finansowych w KOD. Kolejne miejsca przypadły portalom wPolityce.pl oraz Wp.pl.

Media ekonomiczne. „Dziennik Gazeta Prawna” wyprzedził  „Puls Biznesu” oraz „Forbes”. Tak wysoką pozycję zawdzięcza informacjom na temat reformy w szkolnictwie wyższym.

Media regionalne. Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu uplasowało się Radio PiK, dzięki komentarzowi Jarosława Kaczyńskiego na temat wypadku Beaty Szydło. Na drugim miejscu ex aequo znalazły się Gazeta Wrocławska oraz Radio Kraków. Trójkę zestawienia zamyka Radio Szczecin.



Badanie przeprowadzono na podstawie 5 549 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 do 28 lutego 2017 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 5 638 razy (2 877 razy w prasie, 2 011 w telewizji i 750 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
    •    prasowych,
    •    portali internetowych,
    •    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
   
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów


dodano: 2017-04-03 06:35:35