Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Lojalność w cenie. Jak sprawdzić czy pracownik będzie lojalny?


Jedną z ważniejszych cech, jakie musi posiadać pracownik, jest lojalność. Jeśli bowiem pracodawca poniesie koszty rekrutacji, szkoleń, a ten odejdzie przy pierwszej, nowej ofercie pracy – firma ponosi straty. Z badań wynika, że polscy pracownicy – w kontekście lat spędzonych u jednego pracodawcy – są lojalni. Jednak w tym słowie kryje się także umiejętność zachowania tajemnicy firmy, budowanie atmosfery sprzyjającej pracy, uczciwe wywiązywanie się z zadań
– podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Z sondażu PensjoMetr.pl Monster Polska, który został przeprowadzony w styczniu i lutym 2018 roku wynika, że lojalność nie jest obca Polakom. Największa grupa, bo aż 43,4 proc. uważa, że idealny czas pracy w jednej firmie wynosi od 3 do 5 lat. To jednak tylko jeden z aspektów lojalności, który i tak przy zatrudnianiu warto zweryfikować, patrząc na wcześniej przepracowany okres czasu.

– Lojalność to także uczciwość i rzetelność w stosunkach z ludźmi, a na płaszczyźnie zawodowej gra fair w stosunku do współpracowników i szefostwa. Kryje się za tym solidna praca, a także przestrzeganie zasad etycznych w firmie. Zwłaszcza na najwyższych stanowiskach, gdzie przestrzeganie tajemnicy firmy i niedziałanie na jej szkodę jest kluczowe dla prosperowania przedsiębiorstwa. Chcąc sprawdzić, czy pracownik będzie lojalny, trzeba włączyć czujność na każdym etapie zatrudniania – radzi Aleksandra Pocheć. 

Etap poszukiwań

Szansę na to, że nowy pracownik będzie lojalny, zwiększa system poleceń. Związany z firmą współpracownik nie będzie chciał bowiem polecić do pracy osoby niekompetentnej, która mogłaby działać na niekorzyść firmy. Jednak zawsze warto sprawdzić nawet osobę z polecenia. Na etapie poszukiwań i wstępnej selekcji, można podpytać o kandydata w ramach branży. Im wyższe stanowisko, tym większe szanse, że ludzie w ramach rynku branżowego się znają. Najlepiej zasięgnąć wiedzy u kilku osób, w tym byłych współpracowników i przełożonych.

Etap rekrutacji

Na etapie rekrutacji liczy się nie tylko CV, ale przede wszystkim to, jak kandydat mówi o byłym pracodawcy oraz to, czy przekazuje o nim informacje. Zdarza się, że kandydaci, chcąc zabłysnąć na etapie rekrutacji, podają informacje o byłym przełożonym, firmie i planach biznesowych. W takiej sytuacji rekruterom powinna zaświecić się czerwona lampka. Osoba, która zdradza tajniki byłego pracodawcy podczas rekrutacji, w przyszłości może zrobić to samo w odniesieniu do kolejnego pracodawcy.

Etap – okres próbny

Trzy miesiące to czas, w który sprawdza się lojalność pracownika w praktyce. To czas zlecania zadań, które pozwolą ocenić zaangażowanie w pracę, sposób współpracy z zespołem. W tym czasie wielu pracodawców śledzi aktywność pracowników w social mediach, właśnie w kontekście wpisów o nowej firmie. Sfera prywatna, która w social mediach pokrywa się często ze sferą zawodową, jest także obszarem weryfikacji lojalności pracownika. Z badań wynika także, że lojalność musi wspierać sam pracodawca.

– Sprzyjające warunki pracy, nagrody finansowe oraz benefity pozapłacowe podnoszą chęć zgodnej współpracy z firmą – podkreśla Aleksandra Pocheć.  


Źródło: MonsterPolska.pl - internetowy serwis pracy o międzynarodowym zasięgu, pionier rekrutacji online.

dodano: 2018-05-24 07:05:45