Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Mniej Polaków wyjedzie na wakacje za granicę

Co trzeci Polak zamierza spędzić letni urlop zagranicą, ale nie dalej niż w Europie. Osób gotowych wyruszyć w tym roku poza nasz kontynent jest mniej niż 4 proc. – wynika badania „Wyjazdy Polaków” ARC Rynek i Opinia wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK. Wraz z rosnącymi obawami przed zagranicznymi wojażami rośnie ryzyko bankructw touroperatorów. Zakup wycieczki w nieodpowiedniej firmie może oznaczać stratę pieniędzy.

Z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor wynika, że obecnie problemy z regulowaniem zobowiązań ma 399 firm turystycznych. Łącznie są one winne innym przedsiębiorcom blisko 7,9 mln zł.  Najwięcej biur podróży z nieuregulowanymi płatnościami wobec innych firm działa w woj.  mazowieckim – 83  oraz w śląskim –  54. Co do kwoty zadłużenia w pierwszej  trójce obok mazowieckiego i śląskiego znalazło się również woj. pomorskie.  Łączne zaległości biur podróży wahają się tu od 916 tys. zł do 1362 tys. zł. Przeciętna zaległość wynosi 19 916 zł.

– Touroperatorom nie sprzyja rezygnacja Polaków z wypoczynku w krajach niedawno bardzo lubianych a dziś zagrożonych terroryzmem, ale także obawy przed wszelkimi wyjazdami zagranicznymi  nawet do miejsc uznawanych za bezpieczne. Niechęć do  podróżowania poza Polskę oznacza dla biur podróży spadek sprzedaży i wzrost ryzyka prowadzenia biznesu – przestrzega Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor. – Szczególnie, że liczba touroperatorów wpisanych do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor w ciągu roku wzrosła z 50 do  399.  Tylko od końca maja do końca czerwca tego roku  przybyło ich 50, a kwota zadłużenia przez miesiąc zwiększyła się o 3 mln zł – dodaje Mariusz Hildebrand.

Do tej pory, w 2016 r., upadłość ogłosiły dwa biura turystyczne: BBJ Sport z Jastrzębia Zdrój oraz Sunshine Holiday z Chorzowa.

Jak pokazuje badanie „Wyjazdy Polaków”* Instytutu ARC Rynek i Opinia wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK w tym roku prawie dwie trzecie Polaków zamierza spędzić cały letni urlop wyłącznie w kraju. Kolejne 23 proc. podzieli wakacyjny wypoczynek i część urlopu spędzi w Polsce, a część zagranicą. Zdecydowanych zwolenników wakacji tylko i wyłącznie poza Polską jest niecałe 14 proc. czyli co siódmy badany. Nawet jeśli jednak wybieramy się zagranicę to niedaleko – w grę właściwie wchodzi wyłącznie Europa. Osób gotowych wyjechać poza nasz kontynent jest wśród respondentów niecałe 4 proc.

Fakt, że mniejsza część Polaków decyduje się na wyjazdy zagranicę wyjaśnia zapewne ograniczoną popularność usług biur podróży. Z badania „Wyjazdy Polaków” wynika bowiem, że zawsze lub często u touroperatorów kupuje wycieczki 20 proc. ankietowanych, a kolejna grupa 33 proc. robi to sporadycznie. Bez względu na to czy z usług biura korzystamy co roku czy raz na kilka lat zawsze warto sprawdzić jego wiarygodność finansową. – Szczególną ostrożność powinny wykazać osoby, które upatrzyły sobie okazyjną ofertę w niedużej firmie z krótką historią działania – podpowiada Mariusz Hildebrand.

Jak radzi sobie touroperator można się dowiedzieć z Raportu o Przedsiębiorcy wydawanego przez BIG InfoMonitor. Pobranie raportu nie wymaga umowy z BIG InfoMonitor ani zgody sprawdzanej firmy, wystarczy znać jej NIP.

Raport o Przedsiębiorcy można pobrać poprzez stronę www.BIG.pl, osobiście w Punkcie Obsługi Klienta BIG InfoMonitor w Warszawie przy ul. Postępu 17A lub listownie. Potwierdzeniem kondycji finansowej firmy jest również Certfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo. Przedsiębiorstwa posiadające taki dokument są  na bieżąco monitorowane pod kątem solidności w regulowaniu zobowiązań.

Przed wyborem oferty biura podróży dobrze jest też:
  • upewnić się, że działa ono legalnie co oznacza, że jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Urzędy Marszałkowskie.
  • skontrolować w CEOTiPT jaki jest zakres ubezpieczeń wybranego biura podróży, czy  pozwala mu  organizować wyłącznie imprezy krajowe, czy też ma wykupioną najszerszą polisę umożliwiającą organizację imprez turystycznych na terytorium innych  państw europejskich i pozaeuropejskich, każdym środkiem transportu,
  • przeczytać umowę i sprawdzić czy zgadza się ze słownymi ustaleniami,
  • zwrócić uwagę na program, termin powiadomienia o odwołaniu i możliwości przeniesienia realizacji usługi na inną firmę,
  • warto zapamiętać, że cena oferty może się zmienić do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej wyłącznie z trzech powodów: zmiany kosztów transportu, wzrostu kursów walut oraz opłat urzędowych, lotniskowych lub przeładunkowych w portach morskich,
  • dopytać o biuro i hotel znajomych, przeczytać też opinie na portalach tematycznych, na których turyści oceniają organizację wyjazdu oraz szczegółowo opisują obiekty, wyżywienie czy obsługę.
* Badanie wykonane przez Instytut ARC Rynek i Opinie, techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview), na panelu internetowym będącym własnością ARC (www.epanel.pl) posiadającego ok 40 tysięcy panelistów. Reprezentatywna próba Polaków w wieku od 25 do 60 roku życia, N= 802. Badanie zrealizowano w dniach: 7–13 kwietnia 2016 r.

Źródło: BIG InfoMonitor


dodano: 2016-07-15 08:17:44