Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Najdroższe marki "Rzeczpospolitej"

Z tegorocznego, 9 rankingu "Rzeczpospolitej" wynika, że łączna wartość najdroższych rodzimych marek wynosi 57,5 mld złotych. Wśród nich, po raz szósty, najlepszy jest Orlen – warty 3,8 mld zł. Tuż za nim uplasowali się PKO Bank Polski (3,7 mld zł) i Biedronka (2,8 mld zł).

Orlen zanotował ponadto najdynamiczniejszy skok w kategorii niespożywczej (od 2006 roku jego wartość wzrosła o ponad 1,4 mld zło­tych). Pod względem wyceny drugie miejsce wśród marek finansowych zajmuje wyceniany na 2,4 mld zł i przechodzący teraz rebranding PZU (4. miejsce w tegorocznym rankingu, spadek o jedną pozycję w porównaniu z 2011 r.).

Wśród najdroższych marek znalazły się zarówno czołowe brandy jubi­lerskie, jak i znaki towarowe producentów AGD, mebli i chemii gospodarczej, a przede wszystkim koncernów paliwowych.

Poza tymi markami, najcenniejsze to także te firmujące produkty spożywcze. Marki z tego sektora dominują w wycenie wszystkich uczestników zestawienia – są warte ponad 16,3 mld zł. To ponad 28 proc. łącznej wartości wszystkich obecnych w zestawieniu. Jacek Sadowski, prezes agen­cji brandingowej Demo Effec­tive Launching, ocenia to tak: „Produkty spożywcze to kategoria bardzo konkuren­cyjna dla marek, która naj­wcześniej w Polsce zaczęła budować siłę swych produk­tów, opierając się na sile marki. Jako pierwsza pozy­skała zaufanie polskich konsumentów, przekonując ich, że krajowe produkty mogą być wysokiej jakości”.

Z rankingu "Rzeczpospolitej" niekwestionowanym liderem sektora spożywczego jest Mlekovita (siódma lokata ogólnego zestawienia pod względem wartości),wyceniana już na 1,3 mld zł. Marka zaliczyła też najwięk­szy wzrost wartości w minio­nych sześciu latach – o 745 mln zł, co daje wynik lepszy o 134 proc. niż w 2006 roku. Dwie kolejne najdroższe marki spożywcze to Sokołów i Tyskie, które od czterech lat jest też najmocniejszą marką wśród krajowych brandów alkoholowych.

W grupie marek handlowych prym wiedzie Biedronka (3. lokata w ogólnym zestawieniu). 2,8 mld zł na jej koncie decyduje o wartości całej ka­tegorii,stanowiąc niemal połowę przypadającej na nią sumy.

Znamienne, o czym informuje "Rzeczpospolita", że w ostatnich latach spada warto­ściowy udział marek telekomunikacyjnych: „To efekt zastępowania polskich znaków towarowych globalnymi brandami. W zeszłym roku z naszego zestawienia zniknęła wyceniana na 1,5 mld zł Era (zastąpił ją T-Mobile), w tego­rocznym rankingu zabrakło wycenianej na 1,8 mld zł marki TP, która do 2006 roku była najdroższym polskim brandem”.


dodano: 2012-12-19 14:51:27