Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Nie traćmy z trudem zdobytego uznania i zaufania


Jerzy Byra

Mamy dobrze prosperującą gospodarkę i sprzyjającą jej rozwojowi światową koniunkturę. W obydwu przypadkach to zasługa ludzi i firm uczestniczących w życiu społeczno-gospodarczym. Niestety, o czym się mało mówi, wynika to przede wszystkim z zaufania i uznania dla tych wszystkich, którzy realizują i sprzyjają osiąganiu pozytywnych wyników.


Negatywna ocena reputacji przedsiębiorstw i ludzi mających wpływ na stanowienie prawa, zarządzanie i w konsekwencji realizację działalności gospodarczej odbiera im legitymizację społeczną. Rodzi nieufność wobec ich postępowania. W efekcie pogarsza sytuację rynkową.

    Czy prestiż i uznanie otoczenia społecznego dla działalności gospodarczej i stanowionych dla niej warunków nieskrępowanej realizacji zadań może mieć wpływ na ich reputację? W efekcie na poprawę sytuacji rynkowej wszystkich zainteresowanych? Nie ulega wątpliwości. Reputację tworzy się bowiem w rezultacie spójnych działań. Między innymi przez komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Ludzie, firmy, całe kraje o dobrej reputacji zawsze budzą pozytywne emocje, są lubiane, cenione i szanowane. W takim przypadku nie ma mowy o kryzysie zaufania. Zdobyte zaufanie jest bowiem wyrazem wiarygodności wszystkich interesariuszy. W wielu przypadkach utrata zaufania zwykle uderza w podstawy funkcjonowania firmy, także państwa. Natomiast dbałość o kapitał zaufania jest wyrazem jej wiarygodności, niezawodności i odpowiedzialności, buduje trwałą przewagę konkurencyjną, pozwala osiągać przedsiębiorstwom ponadprzeciętne wyniki.

    Mówiąc o tym, chcemy przy okazji poinformować i zarazem pochwalić się, iż 20 lat temu zaczęliśmy wydawać magazyn „Prestiż - relacje gospodarcze”, który takie zaufanie pomaga budować i utrwalać. W prezentowanych na jego łamach materiałach dbamy, by sentencja zamieszczona na okładce „Żeby działanie miało sens – jeszcze i to, potrzeba uznania drugiego człowieka” w pełni odzwierciedlała te cechy ludzi i firm, które służą budowaniu wiarygodności w oczach klientów i partnerów, lojalności i pozytywnemu nastawieniu do ich działalności gospodarczej.

    Odnośnie jubileuszu jeszcze jedna informacyjna uwaga, w 15. rocznicę wydawania PRESTIŻU uruchomiliśmy nową, współbrzmiącą z nim inicjatywę, którą nazwaliśmy Nagroda Prestiżu RENOMA ROKU. To dalej idący projekt, mający za cel potwierdzenie dotychczas uzyskanego prestiżu przez tych przedsiębiorców, wynalazców, firmy i ich produkty oraz polityków, którzy za swoją ­­postawę, zaangażowanie, wytrwałość i osiągnięcia gospodarcze, za zdobycie uznania społecznego i wysokiej pozycji biznesowej na rynku zostali rekomendowani do nagrody przez uprawnione instytucje. I choć zdobycie takiego kapitału zaufania jest inwestycją trudną, długotrwałą i wymagającą wielkiej konsekwencji – warto o budowaniu dobrej reputacji pamiętać, również o nagrodzie RENOMA ROKU. Jak również o tym, że zarządzający nie zawsze doceniają wartości reputacji. Zauważają dopiero wtedy, gdy oni sami, ich firmy i produkty renomę stracą. Uświadamiają sobie znaczenie reputacji dopiero w sytuacji kryzysu.


dodano: 2018-03-15 10:15:40