Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Port Gdańsk z rekordem przeładunków i nowymi inwestycjami

Port Gdańsk podsumował przeładunki za I półrocze 2018 roku. Półroczny wynik jest wyższy o niemal 20% niż zakładano. Gdańsk osiągnął także najwyższą dynamikę wzrostu spośród portów bałtyckich. Takiego wyniku półrocznego Port Gdańsk nie odnotował jeszcze nigdy. Pierwsze półrocze 2017 roku zamknął z wynikiem 18,5 mln ton. Po pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. przeładunki osiągnęły historyczny wynik – ponad 25 mln ton towarów.



– To kolejny raz, kiedy udowadniamy, że ciężką pracą i zmianą nastawienia do współpracowników można naprawdę wiele zdziałać. Ten rekord jest sukcesem przede wszystkim naszych kontrahentów, bo to oni odpowiadają za przeładunki. W styczniu byliśmy 6 portem bałtyckim pod względem przeładunków, teraz mamy czwartą pozycję – tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Najwyższy wzrost osiągnął węgiel, którego w Gdańsku przeładowano niemal 3,5 mln ton. To prawie 67% więcej niż w I półroczu roku 2017. Przeładunki drobnicowe ukształtowały się na poziomie prawie 11 mln to, co oznacza, że jest to wynik lepszy o 37% niż w ubiegłym roku. Przeładunek kontenerów wzrósł o 44%, a samochodów handlowych o 24%.

– Jedną z dominujących grup towarów przeładowywanych w Porcie Gdańsk są paliwa. W I półroczu 2018 roku przez port przepłynęło ponad 8 mln ton paliw, czyli o 30,6% więcej niż od stycznia do czerwca poprzedniego roku – wyjaśnia Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG.

Wysoki wzrost odnotowano także w grupie innych masowych. Tych towarów gdański port przeładował ponad 1,96 mln ton, osiągając tym samym wynik o 21,2% lepszy niż rok temu.

Port Gdańsk osiągnął także najwyższą dynamikę wzrostu wśród portów bałtyckich – niemal +35%. Dla porównania: St. Petersburg odnotował dynamikę na poziomie +14%, Kłajpeda +7,5%, a Ryga 0,7%. Primorsk, który w aktualnym zestawieniu zajmuje miejsce przed Gdańskiem, zanotował 15-procentowy spadek.

– Od Primorska dzieli nas zaledwie 1,7 mln ton. Tak jak zapowiadaliśmy, będziemy robić wszystko, by piąć się w rankingu bałtyckich portów. Chyba całkiem dobrze nam to idzie – mówi Łukasz Greinke.



Poza rekordowymi wynikami w przeładunku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał trzy umowy na wykonanie prac w ramach dotacji unijnych. Realizacją tych projektów zajmie się Korporacja Budowlana Doraco.

Pierwsza umowa, podpisana z konsorcjum, dotyczy projektu na pogłębienie toru wodnego. Doraco będzie odpowiadać za przebudowę nabrzeży stanowiących obudowę wewnętrznego toru wodnego – odcinków Nabrzeża Postojowego Niskiego, Szczecińskiego oraz Wiślanego. Projekt ma się zakończyć w ciągu 67 tygodni. Doraco zajmie się także przebudową Nabrzeża Zbożowego oraz Wisłoujście. Realizacja każdej z tych inwestycji będzie trwała 76 tygodni.

Realizacja wspomnianych inwestycji wyniesie łącznie ponad 105 mln zł. Projekt rozbudowy i pogłębienia toru wodnego jest w 85 proc. dofinansowany z instrumentu CEF. Dodatkowo ZMPG uzyskało środki m.in. na modernizację układu drogowo-kolejowego i budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Zewnętrznym.

Projekty finansowane z instrumentu CEF zakończą się do końca 2020 roku. Do tego czasu inwestycje w Porcie Gdańsk będą kosztować ok. miliarda złotych.



Źródło: Morski Port Gdansk


dodano: 2018-07-31 07:06:57