Praca u Polaka – docenia ją młode pokolenie
W ogólnej opinii praca w polskiej firmie nie była powodem
do dumy. Fora internetowe i grupy w mediach społecznościowych pełne są wpisów na temat „polskiego
stylu zarządzania” i innych. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną i
outsourcingową Devire – co 8 rodak chciałby pracować w organizacji z polskim kapitałem (12%
respondentów). Wciąż firmy z zagranicznym rodowodem są atrakcyjne dla 21% uczestników badania,
jednak dla większości z nich pochodzenia kapitału nie odgrywa większej roli – 67% wskazań. To dobry
sygnał dla pracodawców, którzy szukają przewagi konkurencyjnej w walce o talenty.
Miejsce pochodzenia kapitału może w dużym stopniu wpływać na sposób
funkcjonowania firmy – jej kulturę, przebieg procesów czy strukturę. To z kolei przyciąga lub
zniechęca potencjalnych kandydatów do pracy. Wprawdzie kultura organizacji nie ma rodowodu, a
postrzeganie firmy przez przyjęte stereotypy może być mylące, ale nadal są to istotne czynniki
wpływające na decyzje o współpracy z danym pracodawcą.
Amerykański sen Polaka
Uczestnicy badania Devire zostali poproszeni o wskazanie pochodzenia kapitału, który
byłby dla nich najbardziej atrakcyjny. Aż 37% ankietowanych zadeklarowało, że amerykańskie
organizacje to firmy, z którymi najchętniej podjęliby współpracę. Może to świadczyć o wciąż żyjącej
wizji „amerykańskiego snu”, w którym światowe korporacje zapewniają warunki nieporównywalne do
innych graczy na rynku pracy.
Wysoką pozycję Stanów Zjednoczonych, jako wymarzonego
pracodawcy, może podtrzymywać rosnąca liczba miejsc pracy – amerykańskie firmy należą do ścisłej
czołówki zagranicznych inwestorów w Polsce. Według Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce firmy ze
Stanów Zjednoczonych zatrudniają obecnie 220 tys. pracowników. Z raportu KPMG – „Inwestycje
amerykańskie w Polsce” dowiadujemy się, że całkowita kwota wynagrodzeń wypłaconych przez
amerykańskie przedsiębiorstwa w I kwartale 2018 roku wyniosła blisko 19,5 mld zł (5 mld dol.). To
oznacza, że pracownicy zarabiali średnio około 7,8 tys. zł miesięcznie.
Najbardziej
zainteresowani współpracą z amerykańskim pracodawcą są młodzi, z niewielkim stażem pracy (0 do 5
lat) – aż 53% respondentów z tej grupy wybrałoby amerykańską firmę. Blisko połowa respondentów ze
stażem pracy w przedziale 6-10 lat (43% osób z tej grupy), chciałoby pracować w firmach zza
Atlantyku. Zdecydowanie mniejsze zainteresowanie wykazują pracownicy ze stażem 11-20 lat (36%
respondentów) oraz powyżej 21 lat (24% wskazań).
Drugim wyborem kandydatów są Niemcy – 20%
wskazań. Następnie ex aequo Wielka Brytania i Szwajcaria – po 8% wskazań.
„Janusz biznesu”
odchodzi do lamusa
Choć dotychczas zagraniczne firmy w dużej mierze kształtowały rozwój
polskich przedsiębiorstw, wyznaczając trendy i pokazując dobre (ale też złe) praktyki, to jak
potwierdza badanie – dziś różnice zaczynają się zacierać. Okryty złą sławą polski przedsiębiorca
przestaje być ostateczną opcją dla kandydatów – 12% respondentów badania wskazało, że najbardziej
chciałoby pracować w polskiej oragnizacji.
– To bardzo
dobry sygnał, że dla relatywnie dużego grona osób, praca w firmie z polskim kapitałem nie jest
powodem do wstydu. Świadczy to o drodze jaką przeszliśmy jako przedsiębiorcy. Warto spojrzeć na
przykłady polskich firm nowego pokolenia, takich jak: Booksy, LiveChat czy CD Projekt Red, które są
globalnymi liderami w swoich branżach i inspirują kolejnych polskich przedsiębiorców do działania.
Sam jestem przykładem przejścia drogi od zarządzania polskim oddziałem międzynarodowej korporacji,
do prowadzenia rodzimej firmy jaką jest Devire. Na rynku jest wielu świetnych menedżerów z
solidnym doświadczeniem w budowaniu firm zachodniego pochodzenia, którzy mogliby z powodzeniem
rozwijać polskie przedsiębiorstwa – innowacyjne i czerpiące z najlepszych międzynarodowych
praktyk – mówi Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający firmą rekrutacyjną i outsourcingową
Devire.
Polskie firmy są w lepszej kondycji finansowej i systematycznie zwiększają swoje
przychody. Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – nieprzerwanie od 2014 roku rośnie
liczba pracujących w polskich przedsiębiorstwach (wzrost o 7,8%). Na koniec 2017 roku pracowało tu
blisko 9,9 mln osób. Są również coraz lepiej zarządzane, innowacyjne i rozwijają się także
poza granicami kraju stają się pożądanym miejscem pracy.
Potencjał ten dostrzegają przede
wszystkim osoby młode w wieku 18-25 lat (pokolenie Z). Aż 20% z nich deklaruje, że wybrałoby firmę z
polskim kapitałem. Do takiej współpracy entuzjastycznie podchodzą również Millenialsi – 13% z nich
zdecydowałoby się na rodzimą organizację. Z kolei starsze pokolenia nadal pesymistycznie postrzegają
polskie firmy – tylko 6% przedstawicieli pokolenia Baby Boomers chciałoby „pracować u
Polaka”.
Równe szanse
Dla 67% respondentów badania, pochodzenie kapitału nie ma
znaczenia. Powodem jest reorientacja kandydata na realizację własnych celów, takich jak: rozwój
zawodowy czy wynagrodzenie. Pracownicy są świadomi, że pochodzenie kapitału nie gwarantuje lub
nie blokuje nikogo przed realizacja tych celów. To dobra wiadomość dla pracodawców, ponieważ stwarza
większe pole do negocjacji z kandydatem i rywalizacji z konkurencyjnymi firmami.
Źródło: Devire - firma rekrutacyjna i outsourcingowa. Badanie zostało zrealizowane
wśród specjalistów i managerów oraz liderów organizacji. Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI
we wrześniu 2019 roku. Odpowiedzi udzieliło 1517 respondentów: 46% z nich stanowili specjaliści, 29%
to managerowie, 10% przedstawiciele kadry kierowniczej, 9% to osoby na stanowiskach asystenckich, a
pozostałe 6% - studenci i wolni strzelcy. dodano: 2019-12-09 18:45:48
|