Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
WOW zwiększy efektywność przerobu ropy w LOTOSIE

Siedemdziesiąt tysięcy ton LPG, 9 tys. ton wodoru i 85 tys. ton węglowodorów ciekłych zapewnić ma rocznie Grupie LOTOS Węzeł Odzysku Wodoru (WOW). Te cenne produkty powstaną z, pochodzących z procesów technologicznych na instalacjach, gazów resztkowych spalanych obecnie w sieci gazu opałowego. Montowany jest już zbiornik na LPG, który jest pierwszym urządzeniem stanowiącym część WOW.

– Koszt tej inwestycji szybko się zwróci. Zarówno dzięki skierowaniu na rynek dodatkowej ilości gazu płynnego LPG, jak i zwiększeniu produkcji instalacji hydrokonwersyjnych – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes GL SA, dyrektor ds. produkcji i rozwoju. – Dodatkowy efekt to zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.

Umowa podpisana

Podpisano już umowę, zgodnie z którą amerykańska firma AMCS wybuduje instalację „pod klucz” wg technologii kriogenicznej. Technologia ta okazała się lepszą w porównaniu z alternatywną technologią membranową. Instalacja WOW zapewnia wysoki, 95 proc. odzysk wodoru i wysoką jakość, gotowego już do sprzedaży, LPG. W tej technologii gaz wsadowy jest schładzany do niskiej temperatury, w której następuje rozdział na wodór oraz mieszaninę węglowodorów, które przechodzą w stan ciekły.

– Tworząc nowe projekty i budując nowe instalacje dążymy do zwiększenia efektywności przerobu ropy naftowej
– podkreśla Grzegorz Hrycyna, dyrektor ds. inwestycji w GL SA. – Tak jest i w tym przypadku. To innowacyjne zastosowanie technologii w nowoczesnej instalacji, dzięki której otrzymamy produkty o wysokiej jakości i czystości.

Najważniejszy kompresor i coldbox

Centralnym elementem instalacji będzie tzw. Coldbox, czyli specyficzny wymiennik, w którym mieszanina gazów wodorowych zostanie schłodzona do niskiej temperatury i nastąpi oddzielenie wodoru od węglowodorów, które przejdą w stan ciekły. Powstaną również kolumny destylacyjne, w których będą rozdzielane węglowodory na poszczególne frakcje. Istotnym urządzeniem będzie też specjalny kompresor. Napędzany przez jeden z największych silników w rafinerii, o mocy ponad 4 MW, kompresor będzie sprężał 24,7 tys. Nm3/h gazu wsadowego od ciśnienia 4,5 do 64 atmosfer.

Uruchomienie całej instalacji planowane jest w IV kwartale 2016. Koszt budowy wyniesie ok. 100 mln zł.


Źródło: Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS SA


dodano: 2015-05-26 08:32:47