Milenialsi zmieniają rynek pracy
Tylko 14 proc. firm ma sprecyzowaną strategię employer
brandingową. By przyciągnąć pracowników, zwłaszcza milenialsów, trzeba jednak poznać ich potrzeby
oraz dać im możliwości realizacji i poczucia wpływu na rozwój firmy. Młode pokolenie chce
za szefa partnera, coacha, który poprowadzi i wskaże kierunek. Pracodawcom potrzebna jest
długotrwała strategia i całościowe podejście do pracownika. Bez tego trudno im będzie osiągnąć
sukces – przekonują eksperci.
– Idealne miejsce pracy to takie, w którym pracownik
czuje się bezpiecznie, w którym może realizować swoje pasje. To praca, w której widzi
sens, ma poczucie, że nie jest trybikiem dużej organizacji, ale że konkretna praca, którą
wykonuje, przekłada się na sukces firmy – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną
Newseria Biznes Anna Czyż, executive manager w Hays Poland.
Polski rynek pracy jest
w najlepszej sytuacji od lat. Eurostat podaje, że w marcu stopa bezrobocia wyniosła 4,4
proc. To nie pracownicy zabiegają o stanowisko, ale pracodawcy starają się robić, co mogą,
by przyciągnąć najlepszych. Wciąż jednak bolączką polskich pracodawców jest przestarzałe podejście
do zatrudnionych osób. Konkurencyjne wynagrodzenie i zapewniona opieka medyczna to zdecydowanie
zbyt mało, by zatrzymać pracowników.
– Aby firma
była uznana za dobrego pracodawcę, musi mieć holistyczne podejście do zatrudniania, brać pod uwagę
takie potrzeby, jak kwestie finansowe, poczucie bezpieczeństwa, kwestie emocjonalne, społeczne,
pomagać pracownikowi rozwiązywać jego faktyczne problemy, dbać o work-life balance
i pamiętać, że dzisiejsi pracownicy, przede wszystkim milenialsi, stawiają głównie na
samorealizację, która wcale nie jest związana tylko z finansami, lecz także
z rozwojem samego siebie, szkoleniami, i tym czy, mogą zdecydowanie bardziej podnosić
jakość życia – przekonuje dr Mateusz Grzesiak, psycholog biznesu.
Raport Deloitte
„Pierwsze kroki na rynku pracy 2018” wskazuje, że najważniejszym czynnikiem przy wyborze miejsca
pracy są możliwości rozwoju i zyskania nowych umiejętności (51 proc.), dobra atmosfera
w pracy i relacje z innymi. Niezaspokojone potrzeby samorozwoju i stresująca
praca to najczęstsze powody zmiany miejsca zatrudnienia. Milenialsi nie chcą stawiać pracy na
pierwszym miejscu, zależy im na zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a
prywatnym.
– Obecnie mamy rynek pracownika, pracodawcy zabiegają o to, żeby
nie tylko pozyskać pracowników, lecz także żeby ich zatrzymać, co wydaje się być nawet większym
wyzwaniem. Dlatego tak istotne jest, aby pracownik czuł się dobrze w organizacji, nawet jeśli
jest na najniższym szczeblu w strukturze firmy. Wszystkie programy benefitowe, które pozwalają
zatrudnionym rozwinąć swoje zainteresowania i realizować ciekawe projekty, mają służyć temu,
żeby pracownik nie szukał szans u konkurencji – przekonuje Anna Czyż.
Raport EY
„Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” ocenia, że o firmie można mówić jako
o szczęśliwej, jeśli w odpowiedni sposób angażuje pracownika. Tymczasem 63 proc. osób jest
niezadowolonych ze swojej pracy. Pracownik musi nie tylko lubić przebywać w miejscu pracy,
lecz także angażować się, dzięki temu staje się lojalny, sam wybiera produkty lub usługi danej firmy
i poleca je znajomym.
– Dla nas podstawowym kryterium tego, jak pracownicy
oceniają firmę, jest postrzeganie marki przez pryzmat konsumenta. Jeżeli pracownicy wybierają
w codziennych decyzjach zakupowych produkty firmy Mlekovita, to świadczy to nie tylko
dobrze o firmie, lecz także bardzo dobrze o tym pracowniku, ponieważ on czuje się częścią
firmy, czuje, że dany produkt jest częścią jego pracy – mówi Adrianna Sapińska, dyrektor ds.
marketingu w firmie Mlekovita.
W angażowaniu pracownika istotną rolę pełni bezpośredni
przełożony. Według badania Deloitte młodzi ludzie oczekują od niego ponadprzeciętnych zdolności
myślenia strategicznego i charyzmy (odpowiednio 68 i 60 proc.). Lider powinien się też
skupiać na rozwoju pracowników (45 proc.), inspirować ich (44 proc.), a decyzje podejmować
w atmosferze dialogu z pracownikami (43 proc.).
–
Umiejętności liderskie są szczególnie ważne w kontekście potrzeb, które zgłaszają zwłaszcza
najmłodsi uczestnicy rynku pracy. Z raportów wynika, że ich oczekiwaniem jest to, żeby przełożony
był dzisiaj głównie coachem, mentorem, a więc żeby dbał o ich rozwój. W związku z tym
przestrzeń do rozwoju zawodowego i podnoszenia swoich kwalifikacji w firmach wydaje się
być również niezwykle istotna – mówi Piotr Lipa, dyrektor ds. personalnych w Pramerica
Życie.
Istotne jest poznanie potrzeb pracownika i w miarę możliwości danie mu tego, co
dla niego najważniejsze. Wprawdzie większość pracodawców oferuje pozapłacowe benefity, ale
często rozmijają się one z oczekiwaniami pracowników.
– Aby odpowiedzieć na potrzeby
pracownika, trzeba poznać jego bardzo różnorodne potrzeby, a co za tym idzie – wziąć pod uwagę,
że ten pracownik chce i odpowiednio zarabiać, i budować odpowiednie relacje, i ważny
jest dla niego klimat w firmie, długodystansowe działanie firmy oparte o fachowe
zarządzanie i planowanie strategiczne, gdzie wizja, misja oraz wartości są połączone
z planami strategicznymi oraz taktycznymi – wymienia dr Mateusz Grzesiak.
Co
piąty pracownik (22 proc.) przyznaje, że do pracy motywuje go świadomość, że to, co robi, jest
przydatne dla innych. Milenialsi dużą wagę przywiązują do fair trade – wybiorą tę organizację,
której wartości będą mu bliższe. Chętnie angażują się też w wolontariaty.
Firmy
nie zawsze odpowiadają też na potrzeby pracowników dotyczące doskonalenia zawodowego. Średnio
w ciągu roku na szkolenia dla jednego pracownika firma przeznacza mniej niż 200 zł,
z czego większość i tak na szkolenie BHP.
– W naszej firmie doskonale sprawdza
się program rozwoju, ponieważ pracownicy – obok tego, że wypełniają na co dzień swoje obowiązki –
dążą też do tego, żeby mieć większą wiedzę, większe doświadczenie, umieć sobie dużo lepiej radzić na
swoim stanowisku pracy. Jest to związane z rosnącymi wymaganiami rynkowymi i taki
pracownik jest na pewno dużo bardziej doceniony w momencie, gdy sam czuje się odpowiednio
wykwalifikowany – przekonuje Adrianna Sapińska.
Firmy Mlekovita oraz Pramerica Życie
zostały nagrodzone tytułami „Najlepszy pracodawca” podczas gali Newserii „Inspiratorzy Biznesu
2018”. Wśród laureatów byli także: Europejski Fundusz Leasingowy, Kaufland, PKO BP, PSE, D.A.S.
TU Ochrony Prawnej i Adecco Poland. dodano: 2018-06-06 16:30:27
|