Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Od Redaktora

Jerzy Byra



E-commerce w natarciu



Pandemia i przyjęte obostrzenia wpłynęły na zachowania konsumentów i zmianę ich nawyków zakupowych. Jednym z tego przejawów jest dynamicznie rosnąca popularność e-zakupów. O ile na początku roku udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej (wg danych GUS) wyniósł 5,6%, to w okresie lockdownu zwiększył się do 11,9% w kwietniu. W marcu i kwietniu dynamika sprzedaży detalicznej była bezprecedensowo wysoka – odpowiednio 40,7% i 27,7% (m/m, w cenach bieżących) – informuje ministerstwo rozwoju, pracy i technologii.

Według najnowszych danych Bisnode w I półroczu br. powstało 5,5 tys. nowych sklepów internetowych. W rezultacie szacuje się, że obecnie na rynku zarejestrowanych jest ok. 40 tysięcy sklepów internetowych. Analitycy wskazują na to, że ogromną popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju platformy zakupowe, na których dynamicznie przybywa zarówno sprzedających, jak i kupujących.

Potwierdzają to rekordowe wartości e-zakupów Polaków. Z kolei według raportu eCommerce Europe i firmy RetailX polski rynek e-commerce wzrośnie o blisko 1/3 w bieżącym roku, osiągając rekordową wartość 15 mld euro, czyli ponad 60 mld zł. Dynamiczny wzrost tego rynku, a także aktualne sprzyjające uwarunkowania w kontekście bezpieczeństwa epidemicznego, pozwalają ekspertom szacować, że w najbliższych latach wartość handlu internetowego w Polsce osiągnie wartość 80 mld zł. A Unity Group podtrzymuje nawet prognozę, zgodnie z którą wartość handlu elektronicznego w Polsce przekroczy rekordowe 100 mld zł w 2020 r., a w scenariuszu optymistycznym może sięgnąć poziomu nawet 120 mld zł i, że do 2025 r. będzie rosła co najmniej o 20%.

Czy obecna sytuacja wpłynie na dynamiczne wzrosty sprzedaży internetowej w przyszłości? Na pewno zmieni nawyki społeczeństwa dotyczące zakupów w Internecie, w szczególności u tych, którzy do tej pory mieli spore obawy kupując produkty online. Na przykład platforma Allegro, która umożliwia chyba najszybsze uruchomienie sprzedaży internetowej, przygotowała Pakiet wsparcia dla Sprzedających. Wśród propozycji dla firm znalazło się między innymi wydłużenie terminów płatności, zwolnienie przez 3 miesiące z opłat prowizyjnych dla nowych sprzedawców czy wstrzymanie zapowiedzianej jakiś czas temu podwyżki opłat. Firma przygotowała także propozycje dla kupujących, które mają nas przekonać do skorzystania z zakupów przez Allegro.pl. Piszemy o tym szerzej w przy okazji omówienia spektakularnego, październikowego debiutu giełdowego Allegro. Firmy, która swoją ofertą akcji o wartości ponad 10 mld. zł pobiła dotychczasowy rekord sprzed 10. laty
i została najdroższą spółką na warszawskiej giełdzie.

Niestety, z gospodarką nie jest już tak dobrze. Wydanie "Prestiżu" rozpoczynamy prognozami prof. Stanisława Gomułki, który uważa, że w pandemii perspektywa powrotu gospodarki do normalności się odsuwa, jak również, że ma to związek z ograniczonym zaufaniem inwestorów do naszego rynku. Na dalszych stronach polecamy również uwadze między innymi teksty: o marnotrawstwie żywności; o drastycznym spadku rzetelności finansowej; o kryzysie w innowacjach i słabej ochronie własności intelektualnej przez firmy; o cyberprzestępczości i problemach z zatrudnianiem ekspertów od cyberbezpieczeństwa; o dalszym zaaprobowaniu pracy zdalnej; ale i o tym, że podczas koronakryzysu pracownicy na umowach czasowych i cywilnoprawnych najczęściej tracą pracę.

Dalej polecamy również omówienie ważnej debaty na Europejskim Kongresie Finansowym, podczas którego dyskutowano o wiarygodności finansowej Polski na arenie międzynarodowej, ryzyku kryzysu bankowego i scenariuszach wyjścia z recesji po pandemii koronawirusa. W kontekście pandemii piszemy także, że wymusza biznesowe oszczędności i pogarsza prognozy za 2021 rok. Wydanie, tradycyjnie kończymy felietonem prof. Ewy Lewandowskiej-Tarasiuk. Tym razem o słowie, które jest wykładnikiem myśli, bo jak pisze profesor: swoboda myśli i wolność słowa to najwspanialsze osiągnięcia naszych najnowszych czasów. 
(grudzień 2020)