Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Polska branża meblowa musi wyjść poza rynek europejski

Polska to dziś szósty największy producent mebli i trzeci eksporter na świecie. Aby zwiększyć swoje udziały w rynkach zagranicznych musi jednak wyjść poza dobrze znany sobie rynek europejski i rozpocząć ekspansję na rynkach bliskowschodnich, w Ameryce i w Rosji. To wnioski jakie płyną ze spotkania branży meblarskiej z udziałem Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwigi Emilewicz, które odbyło się na Międzynarodowych Targach Poznańskich.



Podczas drugiego dnia targów branży drzewnej DREMA, FURNICA i SOFAB odbył się IV Ogólnopolski kongres meblarski „Polskie Meble – Konkurencyjna Polska”. Tematem przewodnim spotkania były rynki perspektywiczne, które są szansą na dalszy dynamiczny rozwój polskiej branży meblarskiej.
 
W kongresie wzięła udział Jadwiga Emilewicz. Minister Przedsiębiorczości i Technologii podkreśliła, że eksport w branży meblarskiej od 2006 r. wzrósł ponad dwukrotnie – dzisiaj powyżej 10 mld USD. W całej branży zatrudnionych jest ok. 200 tys. pracowników. Polska jest obecnie drugim eksporterem mebli w Europie i trzecim na świecie.
 
– To ważny sektor naszej gospodarki dlatego został wpisany do Strategii Premiera Morawieckiego na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Już dziś polskie meble są oceniane jako dobre pod względem designu, jakości i konkurencyjne cenowo, ale jeśli chcemy, aby meble „made in Poland” były wysokomarżowe, muszą być rozpoznawalną marką na całym świecie. Przyszłością branży jest automatyzacja i robotyzacja – musimy podnosić produktywność i budować nowoczesne parki maszyn. Wyzwaniem, które stoi przed producentami mebli wciąż jest rynek pracy i niedostatek pracowników – mówiła minister Emilewicz. Minister wspomniała też o ostatnim sukcesie rodzimych producentów. Jedna z sal spotkań w siedzibie ONZ w Nowym Jorku została wyposażona w polskie meble.
 
Kongres meblarski otworzył Jan Szynaka, Prezes Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, organizator wydarzenia. – Branża meblowa pokazuje jak silny jest rozwój polskiej gospodarki i przedsiębiorczości. Dziś to my nadajemy kierunki rozwoju dla Europy i świata i budujemy markę polskich mebli. Podobnie odbywające się teraz w Poznaniu targi branży technologii dla branży drzewnej DREMA i FURNICA też wyznaczają kierunki dla całej branży i prezentują najnowsze światowe technologie, które będą wykorzystywane w naszych fabrykach – powiedział Jan Szynaka.
 
Alessandra Tracogna z CSIL Centre for Industrial Studies przedstawiła dane mówiące o globalnym rynku meblarskim. Konsumpcja mebli podwoiła się w ciągu ostatnich 20 lat. Wartość wszystkich mebli produkowanych obecnie na świecie to 150 miliardów dolarów amerykański. Zmieniły się trendy konsumpcyjne. 20 lat temu trzy czwarte mebli było konsumowanych w Europie i USA. Obecnie większość jest sprzedawana w Azji i krajach Pacyfiku. To obecnie nie największy, ale najszybciej rozwijający się region. Jest to jednak rynek bardzo zamknięty. Tylko 2 proc. sprzedawanych tu mebli zostało wyprodukowanych poza regionem. Amerykański rynek rośnie szybciej niż rynki europejskie, jest duży i otwarty na import. Rynek europejski jest natomiast rynkiem regionalnym – większość produkcji i konsumpcji jest lokalna. Z kolei rynek afrykański i bliskowschodni nie jest duży, jest otwarty na import.
 
Z raportu CSIL Centre for Industrial Studies wynika, że Polska to szósty największy producent mebli na świecie. Wyprzedzają nas Chiny, Stany Zjednoczone, Niemcy, Indie i Włochy. Tempo wzrostu naszego rynku meblarskiego spowalnia, ale Polska nadal jest jednym z najbardziej dynamicznych graczy, konkurując z Portugalią czy krajami nadbałtyckimi.
 
Dziś polskie meble są w największym stopniu eksportowane do Europy. Najważniejsi odbiorcy to wciąż Niemcy. Polska ma tu 17 proc. udziałów.  W krajach skandynawskich rodzimi producenci posiadają powyżej 10 proc. rynku meblarskiego. Współpraca z krajami spoza Starego Kontynentu nadal jest jednak na niskim poziomie.
 
Prognozuje się, że rynek meblarski będzie rósł ok. 2,4 proc. rocznie. Azja i kraje Pacyfiku nadal będą pionierami wzrostu. Szacunkowy przyrost konsumpcji w Europie będzie jednak niższy niż w innych regionach.
 
Alessandra Tracogna twierdzi, że aby rozwijać swój potencjał polscy producenci muszą nie tylko utrzymać swoją pozycję na rynku europejskim, ale rozpocząć ekspansję na państwa sąsiadujące, takie jak Rosja, a także nawiązać współpracę z krajami Bliskiego Wschodu. Polska powinna też zwiększać inwestycje w Ameryce, bo to rynek, który poszukuje nowych źródeł importu mebli.

Podczas kongresu wręczono wyróżnienia „Ambasador Meblarstwa”. To nagroda przyznawana przez Radę Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli dla osób, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej branży meblarskiej. Laureatami zostali:
  • Maria Wegner
  • Tomasz Wiktorski, B+R Studio
  • Wojciech Hoffmann, Prezes Fabryki Mebli Gala Collezione
Organizatorem wydarzenia jest Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, a współorganizatorami Grupa MTP i firma Promedia.

Źródło: Międzynarodowe Targi Poznańskie


dodano: 2019-09-12 06:33:57