Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Próg zakupu 400 tys. nowych aut przekroczony

Wewnętrzny popyt na nowe samochody rośnie, co pozwala spodziewać się, że w całym 2017 roku przekroczymy kolejną granicę wyznaczoną w 2000 roku, kiedy w Polsce w sumie zostało sprzedanych 479 tys. nowych osobówek. Na pobicie rekordu Polski z 1999 roku – 640 tys. sztuk – musimy jednak poczekać trochę dłużej – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

– Zgodnie z naszymi prognozami, krajowy rynek sprzedaży nowych osobówek odbudowuje się i notuje wzrost kolejny rok z rzędu. W ubiegłym roku wypracowaliśmy rekord tego stulecia, co oczywiście napawa optymizmem. Jednak o takim urodzaju wolumenowym jak w niemieckich, brytyjskich czy nawet hiszpańskich salonach nie ma mowy. Ale jeśli spojrzymy na dynamikę rok do roku, na tle pozostałych członków UE, wypadamy bardzo przyzwoicie.

W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polacy zarejestrowali 416 123 nowe samochody osobowe. Wynik, zgodnie z prognozami Exact Systems, okazał się o ponad 17% lepszy niż w całym 2015 roku. Jeśli spojrzymy na strukturę kupujących to zobaczymy, że ponad dwie trzecie to firmy (67,7%), a tylko 32,3% nabywców to klienci indywidualni. Na podjęcie decyzji o zakupie nowych czterech kółek z pewnością wpłynęły informacje o nowych przepisach dotyczących akcyzy oraz trwające wyprzedaże roczników, które rozpoczęły się na kilka miesięcy przed końcem roku.

Najchętniej kupowaną marką samochodową wśród firm w minionym roku w Polsce była Skoda. Drugą pozycję zajął Volkswagen, a trzecią Toyota. Klienci indywidualni najchętniej wybierali Toyotę, a w drugiej i trzeciej kolejności odpowiednio Opla i Skodę.

Marki popularne zajmują aż 87,5% rynku (wzrost r/r: +15,7%) i to one dyktują tempo wzrostu całej grupie samochodów osobowych. – Warto jednak zwrócić uwagę na segment premium, którego dynamika sprzedaży w 2016 roku była na poziomie ponadrynkowym (+29,5% r/r). Wśród 20 najpopularniejszych marek samochodów osobowych, 5 zanotowało ponad 30% wzrost r/r, z czego 3 to Mercedes, Audi i BMW. Powoli rośnie także rynek hybryd i samochodów elektrycznych – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. W 2016 roku Polacy kupili 9 849 hybryd (+76,4%) oraz 556 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+65%.).

Trzeci rok z rzędu wzrost w Unii Europejskiej

Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W 2016 roku Europejczycy kupili ponad 14,6 mln nowych osobówek (+6,8% r/r). Ożywienie w europejskich salonach trwa już trzeci rok z rządu i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuowane także w tym roku. Najchętniej kupowaną marką w całym 2016 roku pozostał Volkswagen, który zanotował delikatny spadek (-0,5%).

W minionym roku na zielono możemy zaznaczyć wszystkie najważniejsze rynki europejskie takie jak Niemcy (3,35 mln, +4,5%), Wielka Brytania (2,7 mln, +2%), Francja (2 mln, +5%) oraz Włochy (1,8 mln, +16%) i Hiszpania (1,15 mln, +11%).

– Prognozując ten rok, chciałabym życzyć Polakom, aby coraz więcej z nich mogło pozwolić sobie chociaż raz na kilka lat na zakup nowego samochodu tak jak teraz mogą kupić komputer czy telewizor. W uzyskaniu przynajmniej takiej dynamiki sprzedaży nowych osobówek jak w minionym roku powinien sprzyjać rosnący popyt konsumpcyjny, wzmacniany od kilku miesięcy programem rządowym 500+ – mówi Paweł Gos z Exact Systems.


Źródło: Exact Systems Sp. z o.o.

Wewnętrzny popyt na nowe samochody rośnie, co pozwala spodziewać się, że w całym 2017 roku przekroczymy kolejną granicę wyznaczoną w 2000 roku, kiedy w Polsce w sumie zostało sprzedanych 479 tys. nowych osobówek. Na pobicie rekordu Polski z 1999 roku – 640 tys. sztuk – musimy jednak poczekać trochę dłużej

dodano: 2017-01-18 07:56:47