Felietony
Trenuj, by otwierać „pliki”... Ewa Lewandowska-Tarasiuk Treningi skutecznych zachowań komunikacyjnych robią ogromną karierę, bowiem ludzie coraz
bardziej przekonują się o tym, iż skuteczność ludzkich przedsięwzięć w dużej mierze – w badaniach
oceniono ją na 30 proc. – zależy od umiejętności komunikacyjnych. Wystarczy przejrzeć oferty
szkoleniowe, by zorientować się, jak bardzo biznesmeni uświadomili sobie potrzeby kształtowania i
doskonalenia swych umiejętności. Dzieje się tak u nas, i od dawna, bo od czasów Carnegiego w
środowiskach amerykańskich menedżerów. Natomiast w Wielkiej Brytanii od kilku lat edukacyjną popularnością cieszą się treningi Petera Thomsona, znanego stratega rozwoju osobowości, a także przedsiębiorcy milionera. Jest on autorem kilkudziesięciu programów i wykładowcą treningowych seminariów. Thomson uświadamia uczestnikom swoich seminariów, w jaki sposób można strategicznie organizować procesy komunikacyjne, uczy skutecznego rozpoznawania mechanizmów komunikacyjnych, przekonuje, iż skuteczny menedżer to przede wszystkim kreator międzyludzkiej komunikacji w swojej firmie. Autor seminariów i treningów uświadamia ich uczestnikom skalę i możliwości stymulowania sytuacją komunikacyjną, prezentuje standardowe zachowania komunikacyjne i jednocześnie odsłaniając ich psycholingwistyczne tajniki, ujawnia rodzące się szanse dla nadawcy komunikatów wprowadzania założonych strategii komunikacyjnych. Jedną z tez Thomsona jest stwierdzenie, iż ludzie grupują informacje w „pliki”. Fakt ten powinien zatem skłaniać profesjonalnych w tej dziedzinie menedżerów do np. starannego przygotowywania różnorodnych sytuacji komunikacyjnych, mogących przybierać styl zarządzania przez komunikację. W miarę treningów stajemy się coraz bardziej świadomi tego, że, na przykład, kiedy przekazujemy innym informacje, mają oni większe szanse ich zapamiętania, jeśli – przed wprowadzeniem nowych danych – otworzymy odpowiednie „pliki” w ich umysłach. Czy kiedykolwiek zastanawiali się Państwo nad tym, że pewna frazeologia, aktywizując jedną półkulę mózgową, na przykład zwrot „Czy dobrze radzisz sobie z dodawaniem w pamięci?”, powoduje, iż można ignorować inne komunikaty, gdyż po pierwszym komunikacie mózg pracuje w trybie lewej półkuli. A zatem już to uproszczone tu z konieczności stwierdzenie uświadamia, iż procesami komunikacyjnymi można sterować. Kompetentny negocjator-profesjonalista potrafi stworzyć listę strategicznych pytań adresowanych do swoich negocjacyjnych partnerów. Wiedza ta jest równie ważna dla tych, którzy negocjują z terrorystami, jak i dla tych, którzy przygotowują scenariusze profesjonalnych negocjacji handlowych. Dlatego zachęcamy do profesjonalnych treningów z komunikacji interpersonalnej. Warto! (marzec 2001) dodano: 2012-03-04 18:28:41 |