Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w
czerwcu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i
motoryzacyjnej. Branża handlowa utrzymuje się na pierwszym miejscu z niezmienionym wynikiem,
natomiast zmniejszyły się znacznie budżety motoryzacji i farmacji.
Wydatki reklamowe w
podziale na branże
Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych nadal
największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa, której wydatki w czerwcu wyniosły 38 proc.
wydatków spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Na drugim miejscu znajduje się farmacja (27
proc.), na kolejnych finanse (13 proc.), telekomunikacja (12 proc.) i motoryzacja (10
proc.).
W czerwcu wydatki branży handlowej utrzymywały się na niemal identycznym poziomie co
w poprzednim miesiącu – reklamodawcy przeznaczyli ponad 368 mln zł na promocję w telewizji, prasie i
radio. Kwota ta znacznie przekracza budżety pozostałych branż, wśród których wzrost wydatków
zanotowaliśmy w przypadku branży finansowej i telekomunikacyjnej, a spadek w motoryzacji i
farmacji.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe wydatki w
przeanalizowanych branżach nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (ponad 40 proc. w każdej
dziedzinie), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża handlowa
najchętniej inwestuje w spoty radiowe (48 proc. budżetu).
Handel: marki o największych
wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl,
który w czerwcu przeznaczył ponad 55 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych
miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Kaufland.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w
branży handlowej – oprócz stale obecnych z dużymi budżetami sklepów z elektroniką (30 proc.) i
dyskontów (28 proc.) – pojawiły się także sklepy meblowe, sieci budowlane oraz hipermarkety.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W czerwcu na
pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się
mBank, który przeznaczył niemal 9,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje
zajmują BGŻ BNP Paribas, Obligacje Skarbowe, Alior Bank oraz ING – wszystkie z dosyć wyrównanymi
wynikami.
Finanse: typy reklamowanych usług
W czerwcu branża finansowa w
największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (61 proc. wszystkich kategorii produktowych),
usług finansowych, ubezpieczeń, inwestycji oraz kart płatniczych. Źródło: Instytut
Monitorowania Mediów. Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM,
obejmuje okres 1-31 maja 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz
wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych
cenników netto poszczególnych mediów.